Lær å synge

Som musikere kan vi alltid bli bedre til å synge, og sangstemmen er for oss alle sammen et viktig redskap for å utvikle vår musikalitet, og ikke minst for å få de gode spillejobbene! Selv om du spiller et strengeinstrument, trommer eller noe helt tredje, så er en god (og ren) sangstemme en åpen dør til det beste musikalske selskap. Du blir bedre på ditt eget instrument hvis du også synger, og du får adgang til å spille med de beste når du også kan tilby koring - eller kanskje rett og slett overta scenefronten for en låt eller to.

Men hvordan gjør man så dét?

Myles Kennedy

Myles Kennedy har allerede hatt den tvilsomme ære å bli nevnt noen ganger på disse sidene, og det er det en god grunn til. Han er ett av rockens hotteste navn for tiden, og det er ingen tvil om hans seriøsitet som sanger, musiker og låtskriver. Myles gjør alltid sitt hjemmearbeid godt, og dét har gitt ham en plass som sanger i Slashs band, akkurat som han har blitt invitert til å øve med en utgave av legendariske Led Zeppelin. Han har stor suksess på scenen for melodisk, tyngre rock med bandet Alter Bridge, hvor en annen kjenning på disse sidene, gitaristen Mark Tremonti, også huserer. Du kan se her hva han kan få til alene og kun med en gitar. Du kan glemme alt om X-Faktor eller andre talentkonkurranser, for dette her er ekte vare, og jeg kan ikke unngå å få gåsehud av låten, stemmen og gitaren


Jeg håper at du der ute ved skjermen kan høre hvorfor dette her er min yndlingslåt!

Men Myles Kennedy rommer også et annet og viktig budskap for deg som sanger. Han tar sin sangstemme veldig, veldig seriøst og behandler den på lik linje med et hvilket som helst annet instrument som man må øve seg på, vedlikeholde og utvikle. Det betyr blant annet at han til stadighet arbeider med sin stemme og sangteknikk, og at han ikke viker tilbake for å ta sangundervisning hos eksperter på området hvis han føler at det er noe å lære.

Myles' gode råd - musicradar.com

Den engelske nettsiden musicradar.com har nettopp offentliggjort en artikkel, hvor de har snakket inngående med Myles Kennedy om hvordan man blir en bedre sanger og frontmann m/k. Noe av det er på ganske høyt nivå, men budskapet er ikke til å ta feil av, så her kommer et par høydepunkt som jeg tror at de fleste av oss vil kunne bruke... Han forteller blant annet om sangundervisning, forskjellen på vokaler, stemmeøvelser og livet på turné, akkurat som han kommer inn på hvordan han har tatt til seg den nesten 500 år gamle sangteknikken bel canto, og hva den har gjort for hans stemme...

Hvis du vil ha fullt utbytte av Myles' gullkorn, er du nødt til å klikke deg videre til Musicradars nettside, men som nevnt er her noen av rådene i kortform:

  1. Det er OK å velge en sikker utvei, eller improvisere litt rundt melodien for å spare stemmen, hvis du for eksempel er forkjølt eller det går mot slutten av konserten. Det er bedre å improvisere seg til å treffe en lavere tone, enn å gå etter den innspillte versjonen og treffe feil... Han nevner avdøde Freddie Mercury (Queen) som en mester på området!
  2. HUSK å trekke pusten! Du «lever og dør» med hvor du velger å plassere dine åndedrettspauser, og det er viktig alltid å tilstrebe å ha nok luft i den nederste delen av lungene (diafragma, som er den nettformede muskulaturen mellom lunger og mage), slik du alltid kan gi nok trøkk. Det er viktig å tenke fremover i låten og vokallinjen, slik at du kan få plassert åndedrettspauserne riktig, før du slipper opp for luft.
  3. La være å overdrive oppvarmningen din! Det er viktig å varme opp stemmen før en konsert eller en øving, men det må gjøres riktig, og på en slik måte at du ikke sliter unødig på stemmen, så du ikke kan yte optimalt når det kommer til stykket. Kennedy forteller eksempelvis selv at han tidligere har varmet opp i helt opp mot en time før hver konsert, men at han nå legger vekt på å tilrettelegge oppvarmingen riktig, slik at det i stedet kan gjøres på rundt ti minutter. Hvis hans stemme er sliten, eller han har vært syk, kan det likevel være grunn til å bruke tid på å arbeide med litt flere oppvarmingsøvelser basert på vokaler.
  4. En del av stemmen er basert i brystet - og noe i hodet/halsen, og her blir det veldig teknisk. Det er viktig å øve deg på dét intervallet som ligger like midt imellom de to, og Myles Kennedy er for eksempel bevisst på at intervallene for hans eget vedkommende "knekker" et sted omkring tonene F# til A, hvor han naturlig bytter til den nasale delen av munnhulen.
  5. Prøv forskjellige teknikker og søk eventuelt undervisning. Han forteller at han selv har hatt stor suksess med å jobbe sammen med Chris Cornells tidligere lærer, Ron Anderson fra California, og at han der har lært en eldgammel teknikk, Bel Canto, som opprinnelig ble brukt i opera helt tilbake på 1500-tallet. En liten bonusinfo går ut på at A-er er enkle, mens han synes at E-ene er vanskeligere, mens han som sangskriver selv godt kan like I-ene, fordi de skjærer godt gjennom i miksen.

Det er for øvrig kommet et fantastisk intervju ut av Musicradars anstrengelser sammen med Myles Kennedy, og det kan du lese mere om ved å klikke her.

Hva gjør du selv?

Det er en viktig lekse at man aldri blir helt utlært som sanger, og at sang er noe man kan øve seg på og bli flinkere til. Det er ikke noe man bare kan eller ikke kan, og du er ikke "ferdigutdannet" - selv om du har spilt konserter på Wembley eller i O2 Arena.

Hvis du gjerne vil være den nye Myles Kennedy, så må du starte i dag og finne deg en god sanglærer. Det er likevel heldigvis også et par ting du kan kjøpe deg til, og det er Myles' gitarer. Her på DanMusikk.no forhandler vi akustiske gitarer fra Taylor, som Myles spiller på i det øverste filmklippet, mens han spiller på gitarer fra Paul Reed Smith når det skal være elektrisk. Du finner Taylor ved å klikke her og PRS ved å klikke her!

... Og hvis du sitter der og trenger til en låt med Myles Kennedy og Slash, så er du ikke alene. Så her kommer låta "By The Sword" fra bandets utgivelse "Made in Stoke" - live og direkte fra Eagle Rock Entertainment via Youtube.com


Man må da si at mannens stemmeprakt rekker både høyt og lavt, ikke sant?

Bonusinfo: Trommeslageren i The Conspirators, Brent Fitz, er multiinstrumentalist og spiller i tillegg til trommer også tangentinstrumenter på veldig høyt nivå, på samme måte som han har en utdannelse som inkluderer musikkteori og tonelære. Han har spilt med Slash, Alice Cooper og mange andre, akkurat som han blant annet har innspilt med den canadiske funk-rockeren Sass Jordan. Brent Fitz har for øvrig en søster som også er profesjonell musiker!