Electric Ladyland

Hvis du ikke kjenner Jimi Hendrix og platen Electric Ladyland, så har du litt hjemmearbeid du skulle ha gjort - NÅ! Det er den plata som inneholdt udødelige klassikere som låtene "Voodoo Chile Slight Return" og Hendrix' utgave av Bob Dylans "All Along the Watchtower". Det er ikke mange gitarister i verden som kan si seg fritatt for, i ett eller annet omfang, å skylde Jimi Hendrix en smule anerkjennelse. Dobbeltalbumet inneholder en flerfoldighet av forskjellige stilarter eller sjangere, men det hele flyter naturlig sammen til en helhet som fremdeles - 50 år senere - er verd å lytte til!

I løpet av 1968 var Jimis band, The Jimi Hendrix Experience, travelt opptatt med å turnere, samtidig med at man spilte inn så ofte sjansen bød seg. Jimi selv gjorde ingen hemmelighet av at han var i gang med noe som han selv mente var både stort og annerledes enn hva han hittil hadde utgitt, og at innspillingene hadde pågått siden sommeren 1967. Tingene foregikk nemlig litt raskere den gangen, og Hendrix' korte karriere som innspillende kunstner bød på tre studioalbum over en periode på knapt fire år.

Her forteller Eddie Kramer, som selv siden har oppnådd legendestatus, om albumet og den nye utgivelsen som du kan lese litt mer om umiddelbart nedenfor


Electric Ladyland utkom 16. oktober 1968, og var den eneste platen fra Jimis hender som toppet hitlistene på begge sider av Atlanterhavet! For å feire 50-årsjubiléet, utgir Sony den 9. november 2018 et spesielt boks-sett med en remikset utgave med surround-lyd av Electric Ladyland, som er laget av Eddie Kramer. Kramer jobbet som tekniker på Hendrix' studioalbumer, og har siden jobbet for Led Zeppelin og mange, mange andre av rockens helt store navn! Det følger også med diverse opptak i form av jams og "outtakes", samt en dokumentarfilm om innspillingene.

Jimi Hendrix

James Marshall Hendrix - senere kalt Jimi - ble født i Seattle i 1942, mens hans far avtjente krigstjeneste under annen verdenskrig. Jimi oppnådde allerede i levende live status som rockens absolutt største gitarist, og talte blant sine lamslåtte kolleger og beundrere blant mange andre gitaristene Pete Townsend og Eric Clapton. Han døde dessverre alt for tidlig, som 27-åring i 1970, hvilket nok dessverre kun har bidratt til å gjøre myten og legenden om Jimi Hendrix enda større. Jeg er fan og har vært det siden jeg selv for alvor begynte å spille gitar. Hvis du ikke selv kan se det kule i Jimi Hendrix, så prøv å gi hans studioalbum en sjanse for en grundig gjennomlytting. Jeg kan anbefale å starte med "Axis - Bold as Love" fra 1967, med blant annet balladene "Bold as Love", "Castles made of Sand" og legendariske "Little Wing".

Jimi Hendrix er begravd i sin fødeby Seattle, hvor man kan besøke hans gravsted som fans fra hele verden valfarter til året rundt.

Hvis du ikke allerede kjenner til Jimi Hendrix, vet jeg da slett ikke hvor jeg skal begynne eller slutte med fortellingen, så jeg velger den enkle utveien og anbefaler å lytte som nevnt ovenfor, og supplerer med et par utvalgte videoer fra Youtube og lenke til opptegnelsene på Wikipedia, som du finner ved å trykke her.

...og nyt så bare litt Jimi her, hvor han spiller "All Along the Watchtower" live i Atlanta den 7. juli 1970 - kun et par måneder før sin død


Bær over med opptaket - det var som regel både stoffer og dårlige lydanlegg involvert i konsertene på den tiden. Selv finner jeg hans studioalbumer markant bedre enn de ellers vidt berømte og beryktede live-opptredenene. Her er også en video fra Youtube-kontoen Polyphonic, hvor han nøkternt gjennomgår hva som gjør Jimi Hendrix til en så god gitarist.


...men nå tilbake til Electric Ladyland og

Ti ting du ikke visste om Electric Ladyland

I anledning albumets 50-års jubileum er det sagt og skrevet mangt og meget. Den danske gitaristen Mika Vannborg (Electric Guitars, Gnags, Dicte og Hempler, Love Shop) har i flere intervju fortalt at det var Electric Ladyland og Jimi Hendrix som fikk ham selv til å velge gitaren som sin levevei, og i forbindelse med platens jubileum trumfet Mika dette da han på Facebook skrev at det eksemplaret av Electric Ladyland som fikk ham selv i gang, var en gave som hans mor en gang hadde kjøpt til Mikas far som en "kjærlighetsgave". For øvrig legger ikke Mika skjul på at det opprinnelig var coveret med de nakne damene som vekket hans oppmerksomhet - og se så bare hva som siden skjedde... Du skal få en smaksprøve på Mika og makkeren Søren Andersens "Electric Guitars" her, hvor de på dansk TV forteller om Jimi Hendrix.


Blant alt som utgis i anledning jubiléet, har det amerikanske musikkmagasinet Rolling Stone utgitt en artikkel med ti ting du ikke visste om Electric Ladyland, som jeg så skamløst viderebringer til våre skandinaviske lesere her.

Rolling Stone Magazine ga Electric Ladyland en blandet mottakelse.

Bladets anmelder, Tony Glover, elsket de mer bluesy elementene av LPen, mens han til gjengjeld syntes at Jimi selv ødela noen av de "dypere" øyeblikkene med skringede gitarlyder - som for eksempel på "1983 - A Merman I Should Turn to Be". Rolling Stone har siden tatt albumet inn i varmen og plassert det på en flott 55.-plass på listen over de 500 største album noensinne.

Jimi Hendrix var utilfreds med den endelige miksen.

Regningene for studiotid brukt på Electric Ladyland var astonomiske. Kanskje derfor valgte plateselskapet å spare, og forserte den endelige miksen mens Jimi Hendrix selv var på turné. Han var derfor ikke tilfreds med den lyden som endte med å være på platen.

Plateselskapet valgte coverfoto.

Jimi hadde selv fått Linda Eastman, som senere ble gift med Paul McCartney fra The Beatles, til å ta bilder av bandet som han ville bruke på coveret. I England valgte plateselskapet - uten Jimis viten - å bruke det senere så berømte coveret med nakne kvinner, som du kan se her.

Konsekvensen i det bonerte England, var for øvrig at mange plateforretninger nektet å selge platen, mens andre stilte den ut og solgte den i et usjarmerende, brunt papiromslag.

Hendrix' manager gikk sur i prosessen og sa opp samarbeidet.

Under innspillingene ble Jimis perfeksjonisme for mye for manageren, Chas Chandler, som tidligere hadde spilt bass i hitbandet "The Animals". Den omstendelige prosessen med platens innspilling sies å ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over, og Chas ønsket ikke lenger å være manager for Jimi - én av de mange utfordringene Jimi Hendrix møtte henimot slutten av sitt liv...

Voodoo Chlld (Slight Return) ble innspilt for rullende kameraer.

På et TV-opptak hvor bandet bare skulle late som om de spillte inn, valgte Jimi Hendrix å lære bandet en ny sang han hadde skrevet, og det endte med at den vidt berømte låten ble innspilt under TV-opptaket. Dessverre har opptakene siden gått tapt.

Brian Jones fra The Rolling Stones forsøkte å spille med.

Under et besøk fra vennen Brian Jones, ble "All Along The Watchtower" innspilt. Brian Jones forsøkte å spille piano på opptakene, men var for påvirket av alkohol, og muligvis andre substanser som han også hadde hang til. I stedet endte han opp med å bli med på det endelige opptaket på perkusjon.

Bob Dylan bøyde seg for "All Along the Watchtower".

Hendrix var en stor fan av Dylan, og onde tunger hvisker at noen av Hendrix' mer merkelige sangtekster er forsøk på å etterape en Dylan som Hendrix selv ikke helt forstod. Det skulle blant annet gjelde teksten til "The Wind Cries Mary" fra Jimis første studioalbum.

Under alle omstendigheter erklærte Bob Dylan at Hendrix' rearrangerte versjon av "All Along the Watchtower" var bedre enn Dylans egen, og Bob Dylan valgte da også i 70-årene å turnere med en versjon av låten som lente seg kraftig inn mot Jimis versjon.

"Voodoo Chile" var en jam.

Den 2. mai 1968 hadde Hendrix besøk i studio av blant andre musikerne Steve Winwood og Jack Casady, som han hadde møtt på sin favorittklubb i New York. De fortsatte til studioet The Record Plant, hvor Eddie Kramer tok opp en lang jam, som endte med å komme med på platen som låta "Voodoo Chile" - for øvrig er applausen under og etter låta klippet inn i opptakene senere, for å få det til å virke som en jam på en livescene henimot de sene nattetimer.

Jimi Hendrix spillte selv kazoo på "Crosstown Traffic"

Hendrix eksperimenterte alltid, og da han ikke helt kunne få den lyden han lette etter, lånte han en kam og pakket den inn med mat- eller bakepapir. Han spillte selv på den, og lyden ble klippet sammen med gitar-riffet på "Crosstown Traffic"!

Whitney Houstons mor synger kor på platen.

På den første sangen man tok opp til albumet, medvirket vokalkvartetten The Sweet Inspirations med blant annet sangerinnen Emily Cissy Houston, som hadde den da tre år gamle datteren Whitney Houston, som senere selv ble en verdensstjerne. Whitney døde dessverre akkurat som Jimi Hendrix alt for tidlig...

Hvis du gjerne vil lese mer om detaljene til de enkelte punktene, kan du finne Rolling Stones' artikkel ved å klikke her.

Fender Stratocaster

Jimi Hendrix spillte som oftest på Fenders Stratocaster-modell, som vi selvfølgelig har på lager i flere forskjellige utgaver. Jeg kan eksempelvis anbefale en hvit Player Stratocaster med gripebrett i lønn, som den Jimi spillte på under sin svært, svært kjente opptreden på Woodstock, hvor han blant annet spillte sin versjon av den amerikanske nasjonalsangen "The Star Spangled Banner". Du finner våre Fendere ved å klikke her!