Paul Reed Smith

PRS er kjent som "det tredje" av de store amerikanske gitarmerkene. Du kan jo se om du kan komme på hvem de to største er - men det ene starter med F og det andre med G, og det er seks bokstaver i hvert av de to andre navnene jeg tenker på...

Stifteren av PRS, Paul Reed Smith, har karakteristisk nok brukt initialer da han valgte navnet på merket. Paul har selv startet og utviklet merket - helt tilbake til college-tiden hans i 1970-årene, da han begynte å bygge gitarer. Det store gjennombruddet kom da legenden Carlos Santana begynte å spille på PRS. PRS er kjennetegnet ved Paul og hans markante idéer om hvordan man lager den perfekte gitar. Det er et emne som opptar ham ganske mye, og som han også har levert én av de berømte TED Talks om.


Paul Reed Smith er for øvrig på alder med en gjennomsnittlig, skandivavisk bestefar, og han har maktet å samle noen av den moderne musikkens mest progressive og krevende kunstnere under sitt merke. Bare for å nevne én, så har smørtenoren og mega-gitaristen John Mayer i år fått utgitt sin PRS-gitar - kallt "Silver Sky". Dessuten jobber merket med virtuoser som Carlos Santana, Mark Tremonti, Mark Holcomb og australske Orianthi, som du kan se en smaksprøve på her nedenfor.


Firmaet ble stiftet i 1985, og har kun gått fremover sidan da. I 00-årene lå man i rettssak med Gibson, som mente at PRS' single-cut-gitarer var litt for tett på Gibsons Les Paul, men PRS vant saken ved en appeldomstol, og har siden fortsatt med å utvikle sitt bud på hvordan en single-cut-gitar skal se og høres ut. Det er den som PRS kaller for en 245, fordi gitaren har en mensur på 24,5 tommer. Et annet bud på en single cut er gitaristen Zach Myers' signaturmodell fra PRS - en fantastisk gitar som du kan sjekke ut ved å trykke her! På den måten har Paul Reed Smith i det hele tatt en "greie" med tall: Firmaets svært roste 85/15-pickuper ble utviklet i 1985 og forbedret/modernisert i 2015, og sånn har man flere finurlige tall som går igjen hos PRS.

«Rules of Tone»

Som et eksempel på hvordan PRS griper an problemet når de streber etter å skape den perfekte gitar, kan vi nevne Pauls hemmelige dokument "The Rules of Tone". Paul Reed Smith selv har etterhvert nevnt det flere ganger - også under workshops og på seminarer i forskjellige sammenhenger, men i noen år var det angivelig en hemmelighet at dokumentet overhodet fantes. Paul har selv forfattet teksten, som er en samling av 21 gylne prinsipper for hvordan man konstruerer den perfekte gitar med den helt riktige lyd, og egenskaper i form av sustain, intonasjon, elektronikk og alle mulige andre komponenter, som inngår i et godt instrument.

Her forteller han litt om det i første del av tre videoer fra et samtale-intervju med en medarbeider. Du kan lett finne de andre avsnittene ved å trykke her!


Som Paul Reed Smith selv forteller det, er "The Rules of Tone" en samling av 21 prinsipper som - hvis man etterlever dem - til syvende og sist fører til en "magical guitar". Innholdet i de 21 råd ligger til grunn for mange av de endringer som firmaet med ujevne mellomrom introduserer i sin produktlinje, og som for noens vedkommende med årene blir til den eneste riktige måten å gjøre tingene på - også hos konkurrentene. Det handler om både materialvalg, som for eksempel det metallet man bruker til gitarens bånd, men også om konstruksjonsprinsipper. PRS omtaler "The Rules of Tone" som noe magisk og hemmelig, som man veldig gjerne vil holde for seg selv, og som heller ikke alle i gitarbransjen har reagert like positivt på, fordi noen gitarister eller skribenter for noen av de store gitarmagasinene ikke er enige i Pauls konklusjoner. Se og hør selv mer om dette, når Paul Reed Smith snakker om det i klippene ovenfor.

Som et lite kuriosa kan det for øvrig nevnes at PRS' el-gitarer for for det meste har en mensur (skalalengde) på 25 amerikanske tommer. Dermed legger PRS seg et sted mellom sine største konkurrenter, og man mener selv at en lengde på 25 tommer gir den perfekte balansen mellom tone, anslag og klanglengde, mens man samtidig oppnår at gitaren er så behagelig som mulig å spille på!

PRS SE

Inntil år 2000 var alle Paul Reed Smiths gitarer bygd i USA - og som sådan nokså dyre. Det endret seg imidlertid da PRS valgte å lansere sin SE-serie, som består av koreanskbygde kvalitetsinstrumenter som kan markedsføres til en vesentlig lavere pris enn de amerikanske modellene. Du kan få de klassiske PRS-modellene i form av Custom 22 og Custom 24 i SE-utgaver, akkurat som noen av de mest kjente signaturgitarer som også lages i en SE-utgave, som for eksempel Zach Myers, Mark Holdcomb, Carlos Santana og Mark Tremonti.

SE serien er bygd av World Musical Instrument Co., som nok er Koreas mest kjente leverandør av asiastiske kvalitetsgitarer. WMI bygger gitarer og deler til mange av de mest kjente merkene i verden, og er som nevnt kjent for å levere kvalitet. I PRS' tilfelle, har man i flere omganger endret modellene og brakt dem stadig tettere på de tilsvarende amerikanske gitarer. I løpet av de siste par årene har PRS simpelthen sendt noen av firmaets beste gitarer til Korea, med instruks om å kopiere dem best mulig - altså på den kule måten - for det er nemlig fremdeles en PRS-gitar du får!

I SE-ene har man innlagt de kjente elementene som for eksempel de ikoniske fugleinnleggene i gripebrettet, PRS' tremolosystem og i bredt omfang også et tykt lag lønn i gitarens lokk. Her er det en SE Custom 22 du kan forlyste øynene dine med - og klikk endelig på bildet hvis du vil vite mer!

Du finner vårt øvrige utvalg av de svært vakre PRS-modellene ved å klikke her! Og skynd deg, før jeg kjøper dem alle sammen selv...

PRS Angelus og Tonare

... og som om det ikke var nok, kan du også få noen virkelig vakre, akustiske gitarer i PRS' SE-serie. PRS' Angelus og Tonare har høstet anmelderros og begeistrede kunder over hele verden, og så følger det med en solid gitarkasse når du kjøper ditt eksemplar!

Du finner DanGuitars utvalg i akustiske PRS-gitarer ved å klikke her!