Periphery

Det er ikke hverdagskost at et progressivt rockeband med nedstemte gitarer, forholdsvis aggressiv vokal og tunge basstrommer trekker overskrifter og blir et navn man nettopp støter på - ja - hver dag! Det er imidlertid hva som har skjedd for Periphery, som er et band basert i Washington DC, USAs hovedstad. Sjekk bare den "gitarsentriske" nettsiden Ultimate-Guitar og få en idé om deres interesse for bandet.... Klikk for eksempel her (åpner i nytt vindu) og les et intervju med bandets tredje gitarist Jake Bowen, eller klikk deg videre til enda mer materiale om bandet.

Bare så vi er enige om hva emnet for denne artikkel er, her er "Blood Eagle" fra bandets splitter nye album, Periphery IV: Hail Stan!


Bandet ble stiftet allerede i 2005, og har på nåværende tidspunkt vært på banen i mange år. De album-debuterte i 2009, og noe av det artige ved bandet er at de opprinnelig oppnådde en del av deres berømmelse og anerkjennelse via diverse forum-sider på internett, og spesielt skulle http://www.sevenstring.org og internettsider som beskjeftiger seg med bandet Meshuggah og Dream-Theater-gitaristen John Petrucci ha vært med medvirkende til Peripherys raske berømmelse.

Bandet dreier litt rundt hovedgitarist og låtskriver Misha Mansoor, som også er ett av de opprinnelige medlemmene av bandet hvor det ellers har vært en del utskifting i tidens løp, før man nådde frem til nåværende besetning. Mansoor er nok også det mest kjente ansiktet i bandet, og han er blant mye annet kjent for selv å lage sine lydproduksjoner, hvilket han alltid har gjort, og så kan han også virkelig godt like gitarer med både 7 og 8 strenger!

Periphery er veldig kritiske og bevisste på deres musikk, og det smitter naturligvis også av på holdningen til utstyret deres, som må være i orden og til å stole på! De er dermed også veldig trofaste i tilknytningen til de merker de har valgt å inngå samarbeid med.

Mark Holcomb og Paul Reed Smith

Ett av de merkene som inngår i historien om Periphery er PRS Guitars, og gitarist Mark Holcomb har tidligere fått utgitt en signaturmodell i PRS' amerikanske core-serie. Han sier selv i dag at problemet med den gitaren var at den kostet 4.000 amerikanske dollar, og var dermed ikke voldsomt aktuell for store deler av bandets fanskare! Senere kom imidlertid gitaren hans i PRS' SE-linje, og der snakker vi til gjengjeld om en gitar som vil være oppnåelig for de fleste, og nettopp det har tilsynelatende også vært viktig for Holcomb.

Her kan du oppleve en times tid eller litt mer, hvor Mark Holcomb forteller om stort og smått som har med musikk, eller mer spesifikt, med gitarer å gjøre under en workshop i USA. På opptakene ser det ikke ut til at det har vært spesielt mange mennesker til stede, men det ser til gjengjeld også ut til at de som var der fikk en stor opplevelse ut av møtet med sympatiske Mark Holcomb, som bare helt generelt virker å være alt for snill til å spille så tung metall som tilfellet er. Og så skal jeg bare huske å nevne at det hele fant sted i musikkbutikken Pittbull Audio i USA.


Det er for øvrig alminnelig kjent, noe Mark Holcomb også får nevnt under workshopen ovenfor, at han selv turnerer med en PRS Mark Holcomb SE, som er nært identisk med den du selv kan kjøpe i butikkene, og at han har sin "main axe", som følger ham over det meste av verden.

Sjekk Marks gitar hos DanMusikk.no ved å klikke her!

Og litt mer om PRS

Hvis du har lest noen av disse bloggene på DanMusikk.no før, har du det kanskje på følelsen, men ja! Personlig er jeg en kjempe "fanboy", som dessverre fortsatt ikke eier en PRS selv. Derfor kan jeg ikke motstå noe som helst som har med Paul Reed Smiths gitarer å gjøre, og jeg leter kontinuerlig etter en unnskyldning for å kjøpe en... Dessverre har jeg allerede etter ganske få år i musikkbransjen fått en alvorlig arbeidsskade, som går ut på at jeg har for mange gitarer...

Nå, men amerikanske Casino Guitars har invitert oss alle med på en grundig rundtur på PRS' fabrikk i Maryland, hvor du kan nyte detaljerte og grundige bilder og forklaringer, så som at gitarhalser avfuktes til cirka 6 prosent, før de brukes i fremstillingen, mens palisandertreet til gripebrettet bringes helt ned til 2 prosent! Vi lærer også at PRS har to ansatte som konstant reiser verden rundt og holder forbindelsen vedlike til plantasjer og sagverk, mens de leter etter det riktige treet til gitarene.

Fabrikken i Maryland fremstiller cirka 90 gitarer om dagen, hvilket nok er færre enn de fleste tror. Til gjengjeld er det nok til en tredjeplass over USAs største gitarprodusenter i det hele tatt. På opptakene kan du se noe av alt det fine treet før det blir til gitarer, og nyt for eksempel deres "spalted maple", cirka 6 minutter inne i rundturen. Vi lærer også underveis at det samlede laget av grunnmaling, farge og lakk som anvendes av PRS, nå er tynnere enn basislaget alene var for bare ti år siden!


Her hos DanMusikk.no har vi valgt å konsentrere oss om PRS' linje av SE-modeller, som linjen heter. Det er mer kostnadsbevisste instrumenter som er designet mer eller mindre etter samme retningslinjer som de nordamerikanske storebrødrene, og som også er bygd etter Paul Reed Smiths (mannens egne) ønsker og retningslinjer, på bakgrunn av spesifikasjonene fra det amerikanske kjerneproduktet. Det er også en sånn en jeg engang må ha... Dessverre er vi pt. ikke i stand til å selge standardutgavene i Norge på grunn av CITES-reguleringen om eksport av truede plantearter!

Hvis du spesifikt er interessert i Mark Holcombs modell, så kan du klikke på bildet av den rett her nedenfor!

... at både PRS og Mark Holcomb mener alvor med den gitaren, understrekes av det faktum at den leveres både stemt og justert til "drop C tuning", som for øvrig ifølge Mark Holcomb er Peripherys høyeste tuning...

Skulle ditt temperament helle mer mot akustiske gitarer, så lager PRS også slike i SE-serien, og dem finner du ved å klikke akkurat her!