Loading

Akai

Akai hører til de firmaer i musikkinstrumentbransjen som har satt et ettertrykkelig preg på den måten vi lager og tenker musikk. Det mobile hjemmestudioet, sampleren og den allestedsnærværende MPC er alt sammen utstyr som har sin opprinnelse hos Akai.

Akai ble grunnlagt i 1946, og beskjeftiget seg i de første årene primært med utvikling, salg og produksjon av hi-fi-utstyr som båndopptakere, platespillere, forsterkere, mikrofoner og høyttalere. I 1984 velger Akai å utvide aktivitetene inn i musikkinstrumentbransjen, og grunnlegger Akai Professional.

3 produkt(er)

Side 1 av 1

Set Descending Direction

3 produkt(er)

Side 1 av 1

Set Descending Direction

Det mobile studio

Akai Professional lanserer i sine første par år en rekke skjellsettende produkter, bl. a. MG1212, det første bærbare mobile musikkstudioet som kunne ta opp opptil 12 spor på et VHS-bånd, Akai AX-80, en 8-stemmet analog synthesizer med split-funksjon, og S612, en 12-bits digital sampler i rack-format. Akais produkter inntar musikkbransjen med storm, og de setter alle sammen sitt tydelige preg på 80-tallets musikkbilde. Men Akais største bedrift, og det mest innflytelsesrike produktet som Akai står bak, blir MPC-en.

Gjennombrudet med MPC

I 1988 lanserer Akai MPC60, som er utviklet via et samarbeid mellom Akai Professional og Roger Linn. Trommemaskiner hadde gjennom 80-tallet oppnådd stor utbredelse, og hiphop-artister brukte i stort omfang Akai-sampleren til å ta opp deler av eksisterende utgivelser for å bruke disse som grunnlag for nye komposisjoner. MPC60 var en 16-stemmig, polyfonisk 12-bit/40kHz-sampler og 99-spors sequencer, designet til å kunne fungere som en alt-i-ett-enhet for musikkproduksjon (som samlet trommemaskinen og sampleren i én enhet), samtidig med at den var priset til å være overkommelig for utøvende musikere. Med fire MIDI-utganger og dens interne sequencer kunne MPC60 synkronisere med eksterne sequensere og synthesizere, slik at den kunne innta rollen som sentral styringsenhet i et studio-oppsett. MPC-en og dens etterfølgere, herunder den suksessfulle Akai MPC3000, ble raskt uunnværlig for datidens elektroniske musikere, og man har vanskelig for å forstille seg hvordan hiphop- og rap-musikken ville ha utviklet seg hvis ikke vi hadde hatt den. MPC-en er i dag, 30 år etter at den ble lansert, stadig det primære verktøyet for den kreative elektroniske musiker, også for megastjerner som Kanye West, J Dilla, Dr. Dre og Marc Ronson.

Fra spolebånd til harddisk opptakere

Samtidig med at Akais MPC inntar musikermiljøet, så inntar Akais harddisk-opptakere studiomiljøet. I 1993 lanserer Akai deres første digitale harddisk-opptaker, og den blir etterfulgt av DR8 i 1994 og av DR16 i 1995. Akais harddisk-opptakere i DR-serien utmerker seg ved å kunne ta opp lyd i en kvalitet som kunne måle seg med datidens spolebåndopptakere, samtidig med at de var vesentlig enklere å bruke. Og så sparte man studioene for utgiftene ved å måtte anskaffe seg de dyre ½” og 1” spolebåndene.

Økonomiske svinginger - tilbake til MPC'en

I 1999 blir Akai Professional overtatt av en gruppe amerikanske investorer, og det blir starten på en blodfattig periode i Akai Professionals lange historie. Strømmen av spennende nye produkter går litt i stå, og markedet for harddisk-opptakere overtas etterhvert av andre produsenter, især Roland og Alesis ADAT. I 2004 blir Akai Professional overtatt av Jack O'Donnell, som i tillegg til å eie Denon, M-Audio, Numark og Alesis nå også eier Akai. O’Donnell får skikk på Akai Professional og fører Akai tilbake til sine kjernekompetanser. Under O’Donnell begynner Akai å videreutvikle MPC-en og lanserer i 2012 MPC Renaissanse og MPC Studio, og i 2017 lanseres de nyeste og mest oppdaterte utgavene av MPC-en som vi fortsatt har, nemlig MPC Live og MPC X. Dessuten ekspanderer Akai kraftig via et bredere varesortiment, som nå også omfatter MIDI-keyboard, kontrollere, trommemaskiner, platespillere og programvare.
Det ”gamle” Akai, som grunnla Akai Professional i 1984, gikk i 2000 konkurs med en gjeld på 1,1 milliard dollar, godt hjulpet på vei av styreformannen James Ting som angivelig hadde begått underslag for 800 millioner dollar.