Loading

Marshall

Rockegitarister elsker å fortelle nedsettende trommeslagervitser, så det er en smule ironisk at det er en trommeslager som er ansvarlig for den uunnværlige og sjangerskapende Marshall-gitarforsterkeren.

Jim åpnet i starten av 60-årene en slagverksforretning i utkanten av London, og mens de fleste av hans konkurrenter unngikk, og så ned på, de unge og langhårede rockemusikerne, så valgte Jim å omfavne dem. Jims butikk ble derfor et oppholdssted for unge rockeband, og gitarister som Pete Townshend og Ritchie Blackmore oppfordret Jim til også å forhandle gitarer, strenger, plektre og gitarforsterkere, hvilket han så gjorde. Jim hørte også nøye etter når gitarister som Pete fortalte om hva de søkte i en gitarforsterker, og han satte et 3-manns lag til å forsøke seg med å lage en gitarforsterker som etterkom de unge gitaristenes ønsker. Det skulle seks prototyper til før de traff blink, og dermed ble den legendariske Marshall-lyden født.

6 produkt(er)

Side 1 av 1

Set Descending Direction

6 produkt(er)

Side 1 av 1

Set Descending Direction

Marshall’s første forsterker

Marshalls første forsterker, JTM45, var en 30-watts rørforsterker med 2 X 12” høyttalere. I starten av 60-årene hadde de kraftigste høyttalerne kun en maksimal ytelse på 15 watt, så JTM45-forsterkeren har en litt uheldig tendens til å brenne av høyttalerne, og Marshall beslutter at et kompakt 4 x 12" kabinett er den eneste logiske løsningen. Marshall bygger selv det første 4 x 12” kabinettet, men han liker ikke designet, så han beslutter å vinkle fronten oppover på den øverste halvdelen av 4 x 12" kabinettet for å få det til å se bedre ut. Det betød at den øverste halvdelen av trestykket som høyttalerne ble montert på også skulle være vinklet, så det resulterende, vinklede 4 x 12" kabinettet ikke bare så annerledes ut, det hadde også en annen lydegenskap og spredning fordi de to høyttalere var vinklet flere grader oppover. Dermed var Marshall-Stack-en født.

Eric Clapton øver i Marshall's musikkforretning

Eric Clapton besøker ofte Marshalls musikkforretning for å øve, da hans naboer ikke var spesielt glade for den unge Claptons utfoldelser på el-gitaren. I 1964 ber Eric om en gitarforsterker som han kan ha med i bagasjerommet i bilen, slik at han enklere kan komme frem og tilbake til jobber. Og Marshall utvikler en 2 x 12” combo til Eric, en forsterker vi i dag kjenner som Marshall Bluesbreaker - den første Marshall combo-gitarforsterkeren.

I midten av 70-årene redesigner Marshall JTM-forsterkeren og gir den enda mer gain, tilføyer en mastervolum-kontroll og omdøper JTM-modellen til JMP. Marshall-forsterkeren blir 70-årenes foretrukne gitarforsterker blant gitarister som Jimmy Hendrix, Eric Clapton og Jimmy Page. Marshall-suksessen fortsetter, og i 1981 kommer JCM-800-forsterkeren. Forsterkeren kommer til å spille en sentral rolle i 80-årenes rock, og blir brukt av toppgitarister som Eddie Van Halen, Randy Rhodes og Slash. I 1990 kommer Marshall JCM 900, og den etterfølges av JCM2000 og Marshall DSL. Nyeste skudd på stammen er JVM-, Handwired- og Vintage-Reissue-modellene, som i dag er de fineste eksemplene på den moderne Marshall-lyden.

I de første tiårene ble hver eneste Marshall-forsterkertopp, kabinett og combo bygd på Jims engelske fabrikk. Men i 90-årene er det en stigende etterspørsel etter mer rimelige Marshall-forsterkere, og Marshall velger å finne en kinesisk fabrikk som kan ta seg av byggingen av en del av Marshalls forsterkere og kabinetter. Jim valgte selv omhyggelig den fabrikken som tok ansvaret for dette, og for å sikre kontroll med både produksjon og kvalitet driver Marshall nå dette produksjonsanlegget selv. I dag fremstilles de populære MG-, Code-, Origin- og DSL-forsterkerne i Kina, mens Marshall fremdeles lager sine high-end-produkter i Bletchley i England. JVM-serien, alle reissues, alle kabinett som begynner med 19, og alle handwired-forsterkere og -comboer er i dag laget i England.