Når du kjøper denne gitar, følger den populære Baby Taylor stålstrengsgitar helt gratis med.
Taylor 214ce-K DLX er en gitar som hører hjemme i Taylor's 200 Serie, som er en serie gitarer som tilbyr profesjonelle funksjoner og byggekvalitet, men som fortsatt er overkommelige prismessig. Taylor 214ce-K DLX er en 6-strenget westerngitar som blander tradisjonell og moderne gitarbygning og som presenterer seg som et spennende og allsidig instrument, som putter spillegleden i høysetet. Som noe helt spesielt med Taylor 214 ce-K DLX har Taylor valgt å bruke Hawaiansk Koa på bunn og sider. Koa er en tropisk tresort som i starten har en veldig lys og fokusert klang, men som med tiden blir mere og mere varm og fyldig. En sånn gitar utvikler seg med tiden, og det er ganske få, hvis noen, tresorter der blomstrer så mye opp som koa, når gitaren blir spilt til.
Med fortrinn som dekk i massivt Sitka spruce og bunn og sider i laminert Koa, Venetiansk cutaway, Ibenholt gripebrett og den så ettertraktet Taylor halskonstruksjon, gir Taylor oss, med 214ce-K DLX, en inspirerende og musikalsk westerngitar, som du kan ha glede av i tiår.
Taylor 214ce-K DLX er bygd som en Grand Auditorium modell med massivt Sitka tre på dekket og med bunn og sider i Koa tre. Grand Auditorium modellen ble opprinnelig utviklet i 1994 av Bob Taylor og er Taylor's mest populære og allsidige kroppsform. Grand Auditorium er en mellomstørrelse kroppsform, som ligger et sted i mellom en Dreadnought og en Grand Consert. Mens den større Dreadnought tradisjonelt blir betraktet som en plektergitar, og den mindre Grand Consert kategoriseres som en fingerspillsgitar, så er Grand Auditorium designet til å levere på begge fronter. Formen produserer en original akustisk stemme, som er stor nok til å håndtere både plekter og fingerspill, med en imponerende balanse over hele tonespektret, spesielt i mellomtonen, hvor Grand Auditorium gjengir tonene klare og veldefinerte.
Halsen på Taylor 214ce-K DLX er utført i mahogni, hvorpå det er montert et Ibenholts gripebrett med 20 bånd. Halsen, så viktig for spillegleden, som er en annen nyvinning fra Taylor, går generelt under navnet ”The Taylor Neck”. Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999 og har vært standard på Taylor gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor gitarhals ble designet av Bob Taylor og hans team med det primære formål å skape en mer lik og stødig gitar hals. Der hvor noen gitarhalser kan bøye seg, som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor gitarhalsen stødig og like.
Taylor gitar halsen er bygd av et kontinuerlig stykke tre, som understøtter ibenholt gripebrettet helt opp til 19 bånd. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved det 14 bånd, i og med at gripebrettet blir ”flytende”, når det blir limet direkte på dekket som er i konstant bevegelse. Som et resultat derav kan andre gitarhalser bøye seg ved det 14 bånd, mens Taylor's genialt konstruerte halser forblir perfekt like og stødige.
Taylor gitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme som er innsatt med laser skårede avstandsstykker. Hver gitar har en optimal gitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjonsskårede avstandsstykker sørger for at gitaren har presis den optimale halsvinkel som den må ha for å yte sitt beste. En annen fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhet. Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever en ny justering ikke mer en en gitarbygger med et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. Å endre vinkelen på gitarhalsen på et tradisjonelt halsledd kan derimot være en skikkelig omfattende operasjon på en gitar med vanlig halskonstruksjon.
Taylor Expresjon System 2 mikrofonsystem er et revolusjonerende pickup design som inneholder det nyeste innenfor Taylor's forskning i akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expresjon System 2 befinner det seg en pickup som Taylor har plassert bak ved sadlen og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustisk lyd og sammen med Taylor's spesialdesignede forforsterker produserer dette systemet en ekstraordinær livlig forsterket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i tiår vært plassert under en gitars sadel, hvilket er basert på den langvarige, feilaktige antakelse, at strengen og dens vibrasjon får sadlen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylor's elektronikkhold, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelse faktisk er sterkt begrenset, og å sadlen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell undersadel pickup ofte med en lyd, som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, spesielt når man spiller aggressivt på gitaren.
Sadelens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake, som en pendul. Denne åpenbaring førte Taylor's designteam til å flytte pickuppen for å plassere den bakom sadlen. Den nye posisjonering gjør det mulig for krystallene i pickuppen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickup sensorer er installert bak sadlen, gjennom broen, med tre små umbracon skruer som kalibrerer plasseringen av sensorer i forhold til sadlen.
Expresjon System 2 har den samme lydstyrke- og tonekontroll funksjoner som på det originale Expresjon system. Det vil si at du får volum, bass og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør at signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, veldig lik det signalet du får fra andre pickupper. Dette gjør Taylor 214ce-K DLX til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan arbeide med.
Baby Taylor er en ¾-størrelses stålstrengsgitar med massivt granlokk. Taylors lille dreadnought er en ultrabærbar reisekamerat som ikke vet at den er liten. På tross av sin størrelse leverer den en søt, fyldig stemme og god tone. Den er bemerkelsesverdig allsidig, og klarer seg fremragende uansett om det spilles i alternative stemminger, om det brukes capo eller slide. Og det er den perfekte begynnergitar til barn og unge.
Når du kjøper denne gitar, følger den populære Baby Taylor stålstrengsgitar helt gratis med.
Taylor 214ce-K DLX er en gitar som hører hjemme i Taylor's 200 Serie, som er en serie gitarer som tilbyr profesjonelle funksjoner og byggekvalitet, men som fortsatt er overkommelige prismessig. Taylor 214ce-K DLX er en 6-strenget westerngitar som blander tradisjonell og moderne gitarbygning og som presenterer seg som et spennende og allsidig instrument, som putter spillegleden i høysetet. Som noe helt spesielt med Taylor 214 ce-K DLX har Taylor valgt å bruke Hawaiansk Koa på bunn og sider. Koa er en tropisk tresort som i starten har en veldig lys og fokusert klang, men som med tiden blir mere og mere varm og fyldig. En sånn gitar utvikler seg med tiden, og det er ganske få, hvis noen, tresorter der blomstrer så mye opp som koa, når gitaren blir spilt til.
Med fortrinn som dekk i massivt Sitka spruce og bunn og sider i laminert Koa, Venetiansk cutaway, Ibenholt gripebrett og den så ettertraktet Taylor halskonstruksjon, gir Taylor oss, med 214ce-K DLX, en inspirerende og musikalsk westerngitar, som du kan ha glede av i tiår.
Taylor 214ce-K DLX er bygd som en Grand Auditorium modell med massivt Sitka tre på dekket og med bunn og sider i Koa tre. Grand Auditorium modellen ble opprinnelig utviklet i 1994 av Bob Taylor og er Taylor's mest populære og allsidige kroppsform. Grand Auditorium er en mellomstørrelse kroppsform, som ligger et sted i mellom en Dreadnought og en Grand Consert. Mens den større Dreadnought tradisjonelt blir betraktet som en plektergitar, og den mindre Grand Consert kategoriseres som en fingerspillsgitar, så er Grand Auditorium designet til å levere på begge fronter. Formen produserer en original akustisk stemme, som er stor nok til å håndtere både plekter og fingerspill, med en imponerende balanse over hele tonespektret, spesielt i mellomtonen, hvor Grand Auditorium gjengir tonene klare og veldefinerte.
Halsen på Taylor 214ce-K DLX er utført i mahogni, hvorpå det er montert et Ibenholts gripebrett med 20 bånd. Halsen, så viktig for spillegleden, som er en annen nyvinning fra Taylor, går generelt under navnet ”The Taylor Neck”. Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999 og har vært standard på Taylor gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor gitarhals ble designet av Bob Taylor og hans team med det primære formål å skape en mer lik og stødig gitar hals. Der hvor noen gitarhalser kan bøye seg, som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor gitarhalsen stødig og like.
Taylor gitar halsen er bygd av et kontinuerlig stykke tre, som understøtter ibenholt gripebrettet helt opp til 19 bånd. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved det 14 bånd, i og med at gripebrettet blir ”flytende”, når det blir limet direkte på dekket som er i konstant bevegelse. Som et resultat derav kan andre gitarhalser bøye seg ved det 14 bånd, mens Taylor's genialt konstruerte halser forblir perfekt like og stødige.
Taylor gitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme som er innsatt med laser skårede avstandsstykker. Hver gitar har en optimal gitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjonsskårede avstandsstykker sørger for at gitaren har presis den optimale halsvinkel som den må ha for å yte sitt beste. En annen fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhet. Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever en ny justering ikke mer en en gitarbygger med et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. Å endre vinkelen på gitarhalsen på et tradisjonelt halsledd kan derimot være en skikkelig omfattende operasjon på en gitar med vanlig halskonstruksjon.
Taylor Expresjon System 2 mikrofonsystem er et revolusjonerende pickup design som inneholder det nyeste innenfor Taylor's forskning i akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expresjon System 2 befinner det seg en pickup som Taylor har plassert bak ved sadlen og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustisk lyd og sammen med Taylor's spesialdesignede forforsterker produserer dette systemet en ekstraordinær livlig forsterket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i tiår vært plassert under en gitars sadel, hvilket er basert på den langvarige, feilaktige antakelse, at strengen og dens vibrasjon får sadlen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylor's elektronikkhold, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelse faktisk er sterkt begrenset, og å sadlen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell undersadel pickup ofte med en lyd, som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, spesielt når man spiller aggressivt på gitaren.
Sadelens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake, som en pendul. Denne åpenbaring førte Taylor's designteam til å flytte pickuppen for å plassere den bakom sadlen. Den nye posisjonering gjør det mulig for krystallene i pickuppen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickup sensorer er installert bak sadlen, gjennom broen, med tre små umbracon skruer som kalibrerer plasseringen av sensorer i forhold til sadlen.
Expresjon System 2 har den samme lydstyrke- og tonekontroll funksjoner som på det originale Expresjon system. Det vil si at du får volum, bass og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør at signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, veldig lik det signalet du får fra andre pickupper. Dette gjør Taylor 214ce-K DLX til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan arbeide med.
Baby Taylor er en ¾-størrelses stålstrengsgitar med massivt granlokk. Taylors lille dreadnought er en ultrabærbar reisekamerat som ikke vet at den er liten. På tross av sin størrelse leverer den en søt, fyldig stemme og god tone. Den er bemerkelsesverdig allsidig, og klarer seg fremragende uansett om det spilles i alternative stemminger, om det brukes capo eller slide. Og det er den perfekte begynnergitar til barn og unge.