Rask levering
30 dagers returrett
MVA og toll er inklusivt når du handler hos oss

Taylor Taylor 254ce LH stålstrengsgitar, venstrehendt

Taylor
  • Venstrehendt 12-strengsgitar
  • Med innebygd mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor-halsen
  • Grand Auditorium-kroppsform
  • Lokk i massiv sitkagran med bunn og sarg i palisander (rosewood)
  • Leveres inkl. original Taylor-bag
  • Ibenholtgripebrett med 20 bånd

Taylor 254ce LH er en venstrehendt 12-strengsgitar som hører hjemme i Taylors 200-serie. 200-serien er en gitarserie som byr på profesjonelle egenskaper og byggekvalitet, men som stadig er prismessig overkommelige. Taylor 254ce LH er en venstrehendt 12-strengsgitar som blander tradisjonell og moderne gitarbygging, og som presenterer seg som et spennende og allsidig instrument med spillegleden i høysetet. Med fortrinn som lokk i massiv sitkagran, bunn og sarg i palisander, venetiansk cutaway, ibenholt-gripebrett og den så ettertraktede Taylor-halskonstruksjonen, gir Taylor oss en inspirerende og musikalsk stålstrengsgitar man kan ha glede av i flere tiår.

Grand Auditorium

Taylor 254ce LH er bygd som en Grand-Auditorium-modell med massiv sitkagran i lokket, og med bunn og sarg i Palisander. På grunn av den varme tonen med masse overtoner, så vel som en veldig dyp bass og stor klarhet i diskanten, er palisander den mest ettertraktede tresorten som i dag brukes på akustiske gitarer. Palisander reagerer også veldig raskt, slik at nyansene i spillet ditt fremstår tydelig og klart. Grand-Auditorium-modellen ble opprinnelig utviklet i 1994 av Bob Taylor, og er Taylors mest populære og allsidige kroppsform.

Grand Auditorium er en mellomstørrelse-kroppsform som ligger et sted mellom en Dreadnought og en Grand Consert. Mens den større Dreadnought-en tradisjonelt blir betraktet som en plektergitar, og den mindre Grand Consert kategoriseres som en fingerspillsgitar, så er Grand Auditorium designet til å levere på begge fronter. Formen produserer en original akustisk stemme, som er stor nok til å håndtere både plekter og fingerspill med en imponerende balanse over hele tonespektret, særlig i mellomtonen hvor Grand Auditorium gjengir tonene klart og veldefinert.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor 254ce er utført i mahogni, påmontert et 20-bånds gripebrett i ibenholt. Den for spillegleden så viktige halsen er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Fett! Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999, og har vært standard på Taylor-gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor-halsen ble designet av Bob Taylor og hans team, med det primære formål å skape en jevnere og stødigere gitarhals. Der hvor noen gitarhalser kan bøye seg som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor-halsen stødig og jevn. Den akustiske stålstreng-gitaren har allerede fra starten av hatt en stor designfeil: Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å holde seg jevnt på grunn av at lokket beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomenet, hvilket ofte resulterer i at halsen får en liten ”bule” oppover ved 14. bånd, men ikke alle gitarer reagerer på samme måte.

Taylor-halsen er bygd av et kontinuerlig trestykke som støtter ibenholt-gripebrettet helt opp til 19. bånd. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved 14. bånd, i og med at gripebrettet blir ”flytende” når det blir limt direkte på lokket som er i konstant bevegelse. Som et resultat av dette, kan andre gitarhalser bøye seg ved 14. bånd mens Taylor-halsen forblir perfekt jevn og stødig.

Taylor-halsen monteres fast og sikkert på kroppen i en lomme som er innsatt med laserskjærte avstandsstykker. Hver gitar har en optimal halsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjons-skjærte avstandsstykkene sørger for at gitaren har presis den optimale halsvinkelen som gitaren må ha for å yte sitt beste. En annen fordel ved Taylor-halsen er dens justerbarhet: Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever ikke en ny justering mer enn en gitarbygger, et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. Å endre halsvinkelen på et tradisjonelt halsoppsett kan derimot være en skikkelig gjennomgripende operasjon på en gitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Mikrofonsystemet Taylor Expression System 2 er et revolusjonerende pickup-design, som inneholder det nyeste innen Taylors forskning på akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expression System 2 befinner det seg en pickup, som Taylor har plassert bak ved sadelen, og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup-sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustiske lyd, og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker produserer dette systemet en ekstraordinært livlig forsterket tone.

I flere tiår har piezo-elektriske pickuper typisk vært plassert under en gitars strengestol, hvilket er basert på den langvarige antagelsen om at strengen og dens vibrasjon får stolen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikklag, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelsen faktisk er sterkt begrenset, og at stolen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell understol-pickup ofte med en lyd som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, særlig når man spiller aggressivt på gitaren.

Strengestolens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake som en pendel. Denne åpenbaringen førte Taylors designteam til å flytte pickupen for å plassere den bakenfor stolen. Den nye posisjoneringen gjør det mulig for krystallene i pickupen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickup-sensorene er installert bak stolen, gjennom broen, med tre små umbraco-skruer som justerer plasseringen av sensorene i forhold til stolen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontroll-funksjonene som det originale Expression-systemet. Det vil si at du får kontrollere for volum, bass og diskant, samt fasekontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør at signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, svært likt den signalstyrken du får fra andre pickuper. Dette gjør Taylor 254ce LH til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan jobbe med.

Utgått
Varenr.:TL-254CE-LH

Vi ønsker å tilby deg den beste service, så før vi sender din gitar, vil den komme igjennom vår kvalitetskontroll.

Beskrivelse

  • Venstrehendt 12-strengsgitar
  • Med innebygd mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor-halsen
  • Grand Auditorium-kroppsform
  • Lokk i massiv sitkagran med bunn og sarg i palisander (rosewood)
  • Leveres inkl. original Taylor-bag
  • Ibenholtgripebrett med 20 bånd

Taylor 254ce LH er en venstrehendt 12-strengsgitar som hører hjemme i Taylors 200-serie. 200-serien er en gitarserie som byr på profesjonelle egenskaper og byggekvalitet, men som stadig er prismessig overkommelige. Taylor 254ce LH er en venstrehendt 12-strengsgitar som blander tradisjonell og moderne gitarbygging, og som presenterer seg som et spennende og allsidig instrument med spillegleden i høysetet. Med fortrinn som lokk i massiv sitkagran, bunn og sarg i palisander, venetiansk cutaway, ibenholt-gripebrett og den så ettertraktede Taylor-halskonstruksjonen, gir Taylor oss en inspirerende og musikalsk stålstrengsgitar man kan ha glede av i flere tiår.

Grand Auditorium

Taylor 254ce LH er bygd som en Grand-Auditorium-modell med massiv sitkagran i lokket, og med bunn og sarg i Palisander. På grunn av den varme tonen med masse overtoner, så vel som en veldig dyp bass og stor klarhet i diskanten, er palisander den mest ettertraktede tresorten som i dag brukes på akustiske gitarer. Palisander reagerer også veldig raskt, slik at nyansene i spillet ditt fremstår tydelig og klart. Grand-Auditorium-modellen ble opprinnelig utviklet i 1994 av Bob Taylor, og er Taylors mest populære og allsidige kroppsform.

Grand Auditorium er en mellomstørrelse-kroppsform som ligger et sted mellom en Dreadnought og en Grand Consert. Mens den større Dreadnought-en tradisjonelt blir betraktet som en plektergitar, og den mindre Grand Consert kategoriseres som en fingerspillsgitar, så er Grand Auditorium designet til å levere på begge fronter. Formen produserer en original akustisk stemme, som er stor nok til å håndtere både plekter og fingerspill med en imponerende balanse over hele tonespektret, særlig i mellomtonen hvor Grand Auditorium gjengir tonene klart og veldefinert.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor 254ce er utført i mahogni, påmontert et 20-bånds gripebrett i ibenholt. Den for spillegleden så viktige halsen er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Fett! Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999, og har vært standard på Taylor-gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor-halsen ble designet av Bob Taylor og hans team, med det primære formål å skape en jevnere og stødigere gitarhals. Der hvor noen gitarhalser kan bøye seg som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor-halsen stødig og jevn. Den akustiske stålstreng-gitaren har allerede fra starten av hatt en stor designfeil: Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å holde seg jevnt på grunn av at lokket beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomenet, hvilket ofte resulterer i at halsen får en liten ”bule” oppover ved 14. bånd, men ikke alle gitarer reagerer på samme måte.

Taylor-halsen er bygd av et kontinuerlig trestykke som støtter ibenholt-gripebrettet helt opp til 19. bånd. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved 14. bånd, i og med at gripebrettet blir ”flytende” når det blir limt direkte på lokket som er i konstant bevegelse. Som et resultat av dette, kan andre gitarhalser bøye seg ved 14. bånd mens Taylor-halsen forblir perfekt jevn og stødig.

Taylor-halsen monteres fast og sikkert på kroppen i en lomme som er innsatt med laserskjærte avstandsstykker. Hver gitar har en optimal halsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjons-skjærte avstandsstykkene sørger for at gitaren har presis den optimale halsvinkelen som gitaren må ha for å yte sitt beste. En annen fordel ved Taylor-halsen er dens justerbarhet: Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever ikke en ny justering mer enn en gitarbygger, et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. Å endre halsvinkelen på et tradisjonelt halsoppsett kan derimot være en skikkelig gjennomgripende operasjon på en gitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Mikrofonsystemet Taylor Expression System 2 er et revolusjonerende pickup-design, som inneholder det nyeste innen Taylors forskning på akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expression System 2 befinner det seg en pickup, som Taylor har plassert bak ved sadelen, og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup-sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustiske lyd, og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker produserer dette systemet en ekstraordinært livlig forsterket tone.

I flere tiår har piezo-elektriske pickuper typisk vært plassert under en gitars strengestol, hvilket er basert på den langvarige antagelsen om at strengen og dens vibrasjon får stolen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikklag, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelsen faktisk er sterkt begrenset, og at stolen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell understol-pickup ofte med en lyd som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, særlig når man spiller aggressivt på gitaren.

Strengestolens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake som en pendel. Denne åpenbaringen førte Taylors designteam til å flytte pickupen for å plassere den bakenfor stolen. Den nye posisjoneringen gjør det mulig for krystallene i pickupen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickup-sensorene er installert bak stolen, gjennom broen, med tre små umbraco-skruer som justerer plasseringen av sensorene i forhold til stolen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontroll-funksjonene som det originale Expression-systemet. Det vil si at du får kontrollere for volum, bass og diskant, samt fasekontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør at signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, svært likt den signalstyrken du får fra andre pickuper. Dette gjør Taylor 254ce LH til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan jobbe med.

Vi ønsker å tilby deg den beste service, så før vi sender din gitar, vil den komme igjennom vår kvalitetskontroll.

Skriv din anmeldelse her

Anmeldelser (0)

Skriv ditt spørsmål her

Spørsmål (0)