Rask levering
Forlenget returrett frem til 24/1 2025
Norsk bedrift
Gratis frakt over 2000 NOK
Taylor 618ce stålstrengsgitar

Taylor 618ce stålstrengsgitar

Utgått
  • Bygd i California i USA
  • 6-strengs stålstrengsgitar med innebygd mikrofonsystem
  • Med den populære Taylor-halsen
  • Grand-Orchestra-kroppsform med cutaway
  • V-Class-spantemønster
  • Massivt sitkalokk med bunn og sarg i massiv flammelønn
  • Leveres inkl. original Taylor-hardcase
  • Ibenholt-gripebrett med 20 bånd

Taylor 618ce er en Grand Orchestra stålstrengsgitar som hører hjemme i Taylors 600-serie. 618ce kombinerer massiv lønn i bunn og sarg med lokk i utsøkt sitkagran. Kombinasjonen av massiv lønn og sitkagran skaper en gitar som er uhyggelig responsiv, og som reagerer veldig livlig på selv de minste nyansene i ditt spill. Massiv lønn har en veldig klar og linjær tone som normalt er mindre vedvarende enn f.eks. mahogni og palisander (rosewood). Taylors bruk av lønn er likevel helt unik, i og med at de behandler lønnetreet via forskjellige prosesser på en sånn måte at bassen blir dypere, mens klangen i lønnetreet blir varmere, mer kompleks og har større volum og vedvarenhet enn man normalt ville forvente seg fra en gitar med lønn i bunn og sarg. Dette suppleres av en klokkeaktig briljanse og et bredt dynamisk område som den massive sitkagranen i lokket tilfører. Du får Taylors revolusjonerende V-klasse-spantesystem, som øker lydstyrken i gitaren jevnt over frekvenspekteret, og som forbedrer gitarens naturlige intonasjon ved å skape en mer synergistisk respons fra lokket.

Grand Orchestra

Taylor 618ce er bygd som en Grand-Orchestra-modell med massiv sitkagran i lokket, og med bunn og sarg i lønn. Grand-Orchestra-modellen kjennetegnes av en klangkasse som både er større og dypere enn på noen annen Taylor-gitar. Det resulterer i en stålstrengsgitar som er uvanlig kraftfull og høytspillende, og som har en helt uforlignelig bassrespons. V-Class-spantesystemet er spesielt tilpasset 618ce sin store kroppsstørrelse, slik at overtoner forblir harmoniske og kontrollerte samtidig med at det optimaliserer den måten gitaren vibrerer på ved høyere lydstyrke. Tilføyelsen av en cutaway gir gitaristen en mer ubesværet adgang til gitarens høye bånd.

V-Class

Spantesystemet (eller avstivning) er den interne rammen i gitaren som støtter lokket og som hjelper til med å forme lyden i en akustisk gitar. V-klasse-avstivning er et banebrytende nytt Taylor-design - en ny sonisk "motor" - som forandrer måten lokket på en akustisk gitar vibrerer på. V-Class er utviklet av mestergitardesigner Andy Powers, og markerer et skritt vekk fra den tradisjonelle X-avstivningen, og som produserer toner som er høyere i volum, mer vedholdende, og mer i samklang med hverandre.

Mens den tradisjonelle X-avstivningen har vært toneangivende (unnskyld, jeg kunne ikke la være) i over 100 år, så ligger det et dilemma i X-avstivningen som betyr at man må avveie og avbalansere to sentrale elementer i en akustisk gitars lyd, nemlig volum i forhold til klangens vedholdenhet. En gitars lokk bidrar til begge deler, hvor gitarens volum avhenger av fleksibiliteten i lokket, mens klangens vedholdenhet bestemmes av hvor stift lokket er - kan du se problemet? Når vi gjør lokket stivere så reduserer vi fleksibiliteten, og omvendt. V-klasse-avstivning endrer dette. Nå kan en akustisk gitars lokk være både stift og fleksibelt, og produsere en klang som både har volum og er vedholdende. Og som det har vist seg i ettertid, så forbedrer V-Class også gitarens intonasjon - hvilket var helt utilsiktet da Andy Powers startet utviklingen av V-Class.

Halsen på Taylor 618e er laget i lønn, påmontert et 20-bånds gripebrett i ibenholt. Den for spillegleden så viktige halsen er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999, og har vært standard på Taylor-gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor-halsen ble designet av Bob Taylor og hans lag, med det primære formål å skape en jevnere og stødigere gitarhals. Der hvor noen gitarhalser kan bøye seg som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor-halsen stødig og jevn. Den akustiske stålstrengsgitaren har helt fra starten av hatt en stor designfeil: Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å holde seg jevnt, på grunn av at lokket beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomenet, hvilket ofte resulterer i at halsen får en liten ”bule” oppover ved 14. bånd, men ikke alle gitarer reagerer på samme måte.

Taylor-gitarhalsen er bygd av et kontinuerlig trestykke som støtter opp om ibenholt-gripebrettet helt opp til 19. bånd. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved 14. bånd, i og med at gripebrettet blir ”flytende” når det limes direkte på lokket som er i konstant bevegelse. Som et resultat av dette kan andre gitarhalser bøye seg ved 14. bånd, mens Taylor-halsen holder seg perfekt jevn og stødig.

Taylor-gitarhalsen monteres sikkert på kroppen i en lomme som er innsatt med laserskjærte avstandsstykker. Hver gitar har en optimal halsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjonskjærte avstandsstykkene sørger for at gitaren har nøyaktig den optimale halsvinkelen som gitaren må ha for å yte sitt beste. En annen fordel ved Taylor-halsen er dens justerbarhet. Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever en ny justering ikke mer enn at en gitarbygger tar et nytt sett avstandsstykker og bruker ca. fem minutter på jobben. Å endre gitarhalsvinkelen på en tradisjonell halssamling, kan derimot være en virkelig gjennomgripende operasjon på en gitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolusjonerende pickup-design, som inneholder det nyeste innen Taylors forskning i akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expression System 2 befinner det seg en pickup som Taylor har plassert bak ved stolen, og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup-sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustiske lyd, og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker produserer dette systemet en ekstraordinært livlig forsterket tone.

Piezo-elektriske pickuper har i tiår vært plassert under en gitars strengestol, noe som er basert på den langvarige antakelsen at strengen og dens vibrasjon får sadelen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikklag, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelsen faktisk er sterkt begrenset, og at stolen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell undersadel-pickup ofte med en lyd som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk - særlig når man spiller aggressivt på gitaren.

Stolens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake som en pendel. Denne åpenbaringen førte Taylors designteam til å flytte pickupen for å plassere den bakenfor stolen. Den nye posisjoneringen gjør det mulig for krystallene i pickupen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickup-sensorene er installert bak stolen og gjennom broen, med tre små umbraco-skruer som kalibrerer plasseringen av sensorer i forhold til stolen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontroll-funksjonene som det originale Expression-systemet. Det vil si at du får volum-, bass- og diskant-kontroller samt fasekontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør at signalet blir omkring 25 prosent kraftigere - veldig lik det signalet du får fra andre pickuper. Dette gjør Taylor 618ce til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan arbeide med.

...