- Fremstilt i Californien, USA
- 6-strenget westerngitar med innebygd mikrofonsystem og cutaway
- Med den populære Taylor hals
- Grand Pacific kroppsform
- V-Class, spanne-mønster
- Massivt sitka gran dekk med bunn og sider i palisander (rosewood)
- Leveres inkl. original Taylor hardcase
- Ibenholt gripebrett med 20 bånd
Builder’s Edisjon Taylor 717e V-Class er en Grand Pasific westerngitar som hører hjemme i Taylor’s 700 serie. 717e V-Class kombinerer massivt østindisk palisander på bunn og sider med et dekk i utsøkt og sitka gran. Østindisk palisander (rosewood) er høyt verdsatt blant gitarister for en klang, som er både dypere i bassen og som har et større harmonisk innhold i diskanten, en klang som kan beskrives som søt og gnistrende med mere artikulasjon. Kombinasjonen av massivt østindisk palisander (rosewood) og torrefied sitka gran skaper en gitar med en omfattende frekvens respons, som går dypere ned i bassen og høyere oppi diskanten enn noen annen kombinasjon av tresorter. Torrefied sitka gran gir gitaren en klokkeaktig briljanse og et bredt dynamisk område. På 717e V-Class bruker Taylor torrefaction i fremstillingen av dekket, hvilket resulterer i en mere ”tilspillet” klang fra dekket, veldig lik den klang man får fra en gitar, som har vært spilt og elsket i mange år. Du får Taylors revolusjonerende V-klasse spanne system, som øker lydstyrken i gitaren jevnt over frekvens spektret og som forbedrer gitarens naturlige intonasjon ved å skap et mere synergistisk respons fra dekket.
Builder’s Edisjon Taylor 717e V-Class hører til den første generasjon av Taylor’s Grand Pasifis gitarer. Grand Pasifis er en Round Shoulder kroppsform, som dramatisk videreutvikler på Taylors lydpalet, og som gir en ny akustisk toneopplevelse, som vil overraske gitarister, som tror, at de kjenner Taylor’s lyd. Grand Pasifis resonerer med en veldig fin balanse mellom styrke i bunnen og klarhet i de midterste og øvre registrer. Den produserer en varm, avrundet tone, hvor tonene blandes og skap en krydret lyd.
V-Class
Spanne systemet (eller avstivning) er den interne ramme i gitaren som understøtter dekket og som hjelper til med å forme lyden i en akustisk gitar. V-klasse avstivning er et banebrytende nytt Taylor design - en ny sonisk "motor" - der forandrer den måte, en akustisk gitars dekk vibrerer på. V-Class er utviklet av mester gitar designer Andy Powers, og markerer et skift vekk fra den tradisjonelle X-avstivning, og som produserer toner, som er høyere i volum, mere vedholdende og mere i samklang med hverandre.
Mens den tradisjonell X-avstivning har vært toneangivende (unnskyld, jeg kunne ikke la være) i over 100 år, så ligger der i X-avstivning designet et dilemma, som betyr, at man må avveie og avbalansere to sentrale elementer i en akustisk gitars lyd: nemlig volum i forhold til klangens vedholdenhet. En gitar's dekk bidrar til begge dele. Hvor en gitars volum avhenger av fleksibiliteten i dekket, mens klangens vedholdenhet bestemmes av, hvor stift dekket er - kan du se problemet? Når vi gjør dekket stivere, så reduserer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse avstivning endrer det. Nå kan en akustisk gitars dekk være både stift og fleksibelt og produsere en klang, som både har volum og som er vedholdende. Og som det etterfølgende har vist seg, så forbedrer V-Class også gitarens intonasjon, hvilket var helt utilsiktet, da Andy Powers startede utviklingen av V-Class.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 717e V-Class er utført i mahogni, hvorpå det er montert et ibenholts gripebrett med 20 bånd. Den, for spillegleden, så viktige hals er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999 og har vært standard på Taylor gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor gitarhals ble designet av Bob Taylor og hans team med det primære formål å skap en mere like og stødig gitar hals. Der hvor noen gitarhalse kan bøye seg, som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor gitarhalsen stødig og like. Den akustiske stålstrengsgitar har allerede fra starten av hatt en stor designfeil. Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å forbli like på grunn av, at dekket beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomen, hvilket ofte resulterer i å halsen får en liten ”bule” oppover ved det 14 bånd, men ikke alle gitarer reagerer på det på samme måte.
Taylor gitarhalsen er bygd av et kontinuerlig stykke tre, som understøtter ibenholt gripebrettet helt opptil det 19 bånd. Tradisjonelle gitarhalse mister denne støtte ved det 14 bånd i og med, at gripebrettet blir ”flytende”, når det blir limet direkte på dekket, som er i konstant bevegelse. Som et resultat deraf kan andre gitarhalse bøye seg ved det 14 bånd, mens Taylor gitar halsen forblir perfekt like og stødig.
Taylor gitarhalsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, som er innsatt med laser skårede avstandsstykker. Hver gitar har en optimal gitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjonsskårede avstandsstykker sørger for å gitaren har presis den optimale halsvinkel, som gitaren må ha, for å den ytter sitt beste. En annen fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhet. Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever en ny justering ikke mer enn en gitarbygger med et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. å endre gitarhalsvinkelen på en tradisjonell nakkesamling kan derimot være en skikkelig gjennomgripende operasjon på en gitar.
Taylor Expresjon System 2 mikrofonsystem
Taylor Expresjon System 2 mikrofonsystem er et revolusjonerende pickup design, som inneholder det nyeste innenfor Taylors forskning i akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expresjon System 2 befinner der seg en pickup, som Taylor har plassert bak ved sadlen og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mere dynamisk formidling av gitarens akustisk lyd og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker, produserer dette system en ekstraordinær livlig forsterket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i tiårer vært plassert under en gitars sadel, hvilket er basert på den langvarige antakelse, at strengen og dens vibrasjon får sadlen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikkhold, ledet av utvikleren David Hosler, oppdagede, at den vertikale bevegelse faktisk er sterkt begrenset, og å sadlen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell undersadel pickup ofte med en lyd, som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på gitaren.
Sadlens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake som et pendul. Denne åpenbaring førte Taylors designteam til å flytte pickuppen for å plassere den bakom sadlen. Den nye posisjonering gjør det mulig for krystallene i pickuppen å reagere mere naturlig på gitarens energi. De tre pickup sensorer er installert bak sadlen, gjennom broen, med tre små unbraco skruer, som kalibrerer plasseringen av sensorer i forhold til sadlen.
Expresjon System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontroll funksjoner som på det originale Expresjon system. Det vil si, at du får volum, bass og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør å signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, veldig lik det signal du får fra andre pickupper. Dette gjør Taylor 717e V-Class til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan arbeide med.
Litt om Taylor
Taylor Gitars ble grunnlagt i 1974 av Bob Taylor og Kurt Listug. De har i dag hovedkontor i El Cajon, Californien og er vokset til den førende globale produsent av høykvalitets akustiske gitarer. Taylor beskjeftiger over 900 mennesker og produserer i øyeblikket hundrevis av gitarer om dagen på deres state-of-the-art fabrikker i både El Cajon og Tecate, Baja California og Mexico.
Taylor er berømt for å blande moderne, innovative fremstillingsmetoder med den tradisjonelle gitarbyggers fokus på detaljer, og blir i dag ansett som værende en av de beste og mest lett spillede instrumenter i verden. Taylor var en pioner innenfor bruken av datamaskinstyrede sagverk, lasere og andre høyteknologiske metoder, og Bob Taylor er i dag anerkjent, i hele musikkinstrumentindustrien, som den mest visjonære akustiske gitarprodusent. Blant selskapets mange innovasjoner er der den patenterte Taylor hals, den første store innovasjon innenfor konstruksjonen av akustisk gitarer i mange år; det prisvinnende Expresjon System 2 (ES2) pickupsystem, en banebrytende tilgang til forsterkningen av en akustisk gitar; og T5, den første sanne hybride akustiske og elektriske gitar, som kan produsere forsterket akustiske toner, og gå full elektrisk, og alt inn imellom, med en fem-veis kontakt.
Dere tillegg sin moderne tilgang til gitardesign og -produksjon har Taylor vært pionere innenfor skogbruk og implementering av miljømessige bærekraftige initiativer. Taylor er dedikert til å utøve den beste praksis innenfor skogforvaltning, skap nye modeller for gjenplantning, og å bringe etisk forsvarlige trematerialer inn i gitarproduksjonen. Denne tilgang, sammen med instrumentenes fremragende spillbarhet, feilfri håndverk og fantastiske estetikk er bare noen av grunnene til, at mange av dagens førende musikere har Taylor gitarer som deres foretrukne instrumenter. Antallet av kunstnere der bruker Taylor gitarer til å skap og formidle deres musikk må telles i tusener og omfatter blant annet Taylor Swift, Jason Mraz, Zac Brown, Amy Macdonald, Jewel, John Petrucci og Jade Bird.