- 6-strengs stålstrengsgitar med innebygd mikrofonsystem
- Med den populære Taylor-halsen
- Grand-Consert-kroppsform
- V-Class, spante-mønster
- Massivt mahognilokk med bunn og sarg i massiv sapele
- Leveres inkl. original Taylor-softcase
- Eukalyptus-gripebrett med 20 bånd
Taylor AD22e er en stålstrengsgitar i Grand-Consert-form med fremragende respons og en varm og dynamisk klang. Grand-Consert-kroppsformen er en mellomstørrelseform som er litt mindre enn en Dreadnought, og som er skikkelig velegnet for fingerspill og studio-opptak. AD22e er fremstilt av sapeletre i bunn og sider. Sapele er svært lik mahogni i klangen, men utmerker seg ved å ha en anelse mer diskant. Du får derfor en svært overtonerik og fyldig klang, med en anelse mer uttalt diskant. Du får Taylors revolusjonerende V-Class spantesystem som øker lydstyrken i gitaren jevnt over frekvensspektret, og som forbedrer gitarens naturlige intonasjon ved å skape en mer synergistisk respons fra lokket.
V-class
Spantesystemet (eller avstivningen) er den interne rammen i gitaren som støtter lokket, og som hjelper til med å forme lyden i en akustisk gitar. V-klasse-avstivning er et banebrytende nytt Taylor-design - en ny sonisk "motor" - som forandrer måten en akustisk gitars lokk vibrerer på. V-class er utviklet av mester-gitardesigner Andy Powers, og markerer et skifte vekk fra den tradisjonelle X-avstivningen, og som produserer toner som er høyere i volum, mer vedholdende og mer i samklang med hverandre.
Mens den tradisjonelle X-avstivningen har vært toneangivende (unnskyld, jeg kunne ikke la være) i over 100 år, så ligger det et dilemma i X-avstivning-designet - et dilemma som betyr at man må avveie og avbalansere to sentrale elementer i en akustisk gitars lyd, nemlig volum i forhold til tonens varighet. En gitars lokk bidrar til begge deler, hvor gitarens volum avhenger av fleksibiliteten i lokket, mens klangens vedholdenhet bestemmes av hvor stivt lokket er - kan du se problemet? Når vi gjør lokket stivere, så reduserer vi fleksibiliteten, og omvendt. V-klasse-avstiving endrer dette: Nå kan lokket på en akustisk gitar være både stivt og fleksibelt, og produsere en klang som både har volum og som er vedholdende. Og som det har vist seg i ettertid, så forbedrer V-class også gitarens intonasjon, hvilket var helt utilsiktet da Andy Powers startet utviklingen av V-class.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor AD22e er utført i mahogni, påmontert et 20-bånds gripebrett i ibenholt. Den for spillegleden så viktige halsen er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999, og har vært standard på Taylor-gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor-halsen ble designet av Bob Taylor og hans team, med det primære formål å skape en jevnere og stødigere gitarhals. Der hvor noen gitarhalser kan bøye seg som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor-halsen stødig og jevn. Den akustiske stålstreng-gitaren har allerede fra starten av hatt en stor designfeil: Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å holde seg jevnt på grunn av at lokket beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomenet, hvilket ofte resulterer i at halsen får en liten ”bule” oppover ved 14. bånd, men ikke alle gitarer reagerer på samme måte.
Taylor-halsen er bygd av et kontinuerlig trestykke som støtter gripebrettet helt opp til 19. bånd. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved 14. bånd, i og med at gripebrettet blir ”flytende” når det blir limt direkte på lokket som er i konstant bevegelse. Som et resultat av dette, kan andre gitarhalser bøye seg ved 14. bånd mens Taylor-halsen forblir perfekt jevn og stødig.
Taylor-halsen monteres fast og sikkert på kroppen i en lomme som er innsatt med laserskjærte avstandsstykker. Hver gitar har en optimal halsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjons-skjærte avstandsstykkene sørger for at gitaren har presis den optimale halsvinkelen som gitaren må ha for å yte sitt beste. En annen fordel ved Taylor-halsen er dens justerbarhet: Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever ikke en ny justering mer enn en gitarbygger, et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. Å endre halsvinkelen på et tradisjonelt halsoppsett, kan derimot være en skikkelig gjennomgripende operasjon på en gitar.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Mikrofonsystemet Taylor Expression System 2 er et revolusjonerende pickup-design, som inneholder det nyeste innen Taylors forskning på akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expression System 2 befinner det seg en pickup, som Taylor har plassert bak ved sadelen, og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup-sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustiske lyd, og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker produserer dette systemet en ekstraordinært livlig forsterket tone.
I flere tiår har piezo-elektriske pickuper typisk vært plassert under en gitars strengestol, hvilket er basert på den langvarige antagelsen om at strengen og dens vibrasjon får stolen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikklag, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelsen faktisk er sterkt begrenset, og at stolen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell understol-pickup ofte med en lyd som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, særlig når man spiller aggressivt på gitaren.
Strengestolens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake som en pendel. Denne åpenbaringen førte Taylors designteam til å flytte pickupen for å plassere den bakenfor stolen. Den nye posisjoneringen gjør det mulig for krystallene i pickupen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickup-sensorene er installert bak stolen, gjennom broen, med tre små umbraco-skruer som justerer plasseringen av sensorene i forhold til stolen.
Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontroll-funksjonene som det originale Expression-systemet. Det vil si at du får kontrollere for volum, bass og diskant, samt fasekontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør at signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, svært likt den signalstyrken du får fra andre pickuper. Dette gjør Taylor AD22 til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan jobbe med.