Karriere i musikkbransjen?

Hadde det ikke vært kult å leve av å spille?

Det er normalt ikke en bransje man søker seg inn i for pengenes skyld. Det er mange lovende talenter som har måttet erfare at det må brødjobbes med musikkundervisning eller en uvanlig lang avisrute, hvis det skal kunne lykkes både å opptre rundt omkring og få sin daglige kveldsmat eller en tørr seng å sove i -  eller kanskje begge deler...

Vi kjenner vel alle den gamle spøken om hva man kaller en musiker som ikke har en kjæreste? Svaret er "hjemløs"... Du kjenner sikkert også den gamle historien om at en musiker er en person som kjører 500 kilometer i en bil som er verd 5.000,- kroner - men nedlesset med utstyr for 50.000,- for å spille en jobb som gir en 50-lapp i drikkepenger.

Det er altså all mulig grunn til å skaffe seg noen vaner rundt det å få mest mulig ut av situasjonen.

Pass på pengene!

Før du kommer særlig langt i musikkens verden, er det en masse ting du bør ha styr på hvis du gjerne vil tjene penger på å spille musikken din. Det høres kanskje kjedelig ut, men det er den slags viten som i siste instans kan gjøre forskjellen på om du kan fortsette med å leve av musikken din - eller om du må søke jobb som fruktplukker. Noen ganger betyr slik kunnskap også forskjellen på den ovennevnte tørre senga eller slett ingen seng...

Det bør ikke være tabu å snakke om penger - heller ikke for deg som for alvor er på vei inn i musikkbransjen. Dels lurer faren for alminnelig økonomisk uansvarlighet, og dels er det onde mennesker der ute som for egen vinnings skyld vil utnytte dine drømmer om en fremtid som musiker.

Heldigvis er din økonomiske overlevelse langt på vei et spørsmål om vanlig sunn fornuft, og noen gode vaner som kan læres av de fleste. Her er noen av de feilene som andre heldigvis har begått før, og som kan spare deg for å gå samme vei og dermed avslutte din karriere som profesjonell musiker før den noensinne er kommet ordentlig i gang...

Din karriere er en forretning

Om du akkurat har begynt å skape deg en karriere, så må du betrakte din solo- eller bandkarriere som en bedrift. Det er helt grunnleggende når man starter en bedrift, at du så langt det er mulig må unngå å ta ut penger av bedriften og bruke dem på noe som ikke gir enda bedre muligheter for å tjene penger fremover. Det er selvfølgelig en loddrett umulighet hvis du ikke har andre inntektskilder enn dine opptredener eller innspillinger, men de fleste av oss er nødt til å ha andre jobber enn kun musikk for å få tingene til å gå rundt. Har du andre muligheter for forsørgelse, så hold musikken og pengene derfra adskilt fra din øvrige økonomi, og invester dem så vidt mulig på en måte som kan øke din mulighet for å få spilleiobber eller tjene flere penger fremover.

Du - og kanskje også bandet ditt - bør opprette en separat bankkonto til inntektene fra musikken. Det er alltid en god idé å spare opp til dårligere tider, eller å ha reserver til et nytt PA-anlegg eller til å putte i studioinnspillinger.

Stjernegitaristen Joe Bonamassa, som er veldig populær for tiden, opplevde som barn å bli tatt under vingene av den store blues-stjernen BB. King, som blant annet lærte sin unge venn en del om musikkbransjen og dét å gjøre karriere. Ifølge Bonamassa sa den gamle mannen blant annet "never forget... It's a business!" Her forteller Joe om hvordan du kan høres mer ut som BB King, hvis du skulle ha interesser i den retningen.


... Og det med at musikken din er en forretning, gjelder for øvrig også når det handler om tiden din. Å være musiker er ikke en unnskyldning for å sove vekk dagen og bruke dine våkne timer på datamaskinspill og Netflix. Dine sjanser for en god karriere som du kan leve av, blir bare større hvis du bruker mest mulig av tiden din på å kvalifisere deg best mulig til livet som artist. Skriv låter... syng eller spill dem... skriv noen flere... Låtskriving er nemlig også en "muskel", som kan trenes og stadig bli bedre!

Søk hjelp

... Du er musiker... Du vet sikkert en hel del om låtskriving eller om diatoniske skalaer innen en obskur og høyt spesialisert form for jazz... Men hvordan skulle du (også) kunne vite noe om musikkrettigheter, kontrakter eller mulighetene for å trekke musikkinstrumenter fra på skatten?

Derfor vil mitt råd alltid være å søke profesjonell hjelp fra noen som på forhånd har innsikt på området. Ja, det koster penger... Men har du i lengden råd til å skrive under på dokumenter som du kanskje ikke selv helt har forstått rekkevidden av? En god advokat eller revisor kan redde deg fra mange ergrelser, og kanskje også hjelpe deg med å sikre at det er deg selv, og ingen andre, som fremover får lov å nyte fruktene av din geniale låtskriving!

Jeg kjenner selv et talentfullt ungt thrash-band, som fikk uvurderlig hjelp igjennom bandets lokale musikerforbund i forbindelse med forhandlinger om en platekontrakt...

Gitarvituosen Steve Vai spillte i 1980-årene i bandet til legenden Frank Zappa. Vai fikk senere en stor karriere i eget navn, og han forteller at han som ganske ung hadde mye ut av den erfarne Frank Zappas råd og veiledning - også mer enn han den gangen hadde noen som helst sjanse for å kunne vite. Steve Vai forteller at de viktigste tre ordene han noensinne har hørt, sånn rent karrieremessig, kom fra Frank Zappa i form av setningen "keep your publishing". Det betyr at den unge gitaristen ifølge Frank Zappa skulle sørge for selv å beholde rettighetene til musikken sin, selv om det ofte skjer i starten av en karriere at man selger rettighetene til nåværende og fremtidig musikk for å få litt penger til brød og smør her og nå. Steve Vai tilkjennegir i samme åndedrag, at det rådet bokstavelig talt har sikret ham millioner av dollar!

Det er løgn!!!

Du har muligvis hørt myten om at kreative mennesker ikke har forstand på penger... Det er ganske enkelt ikke sant, så la være med å falle for den gamle historien om at, bare fordi du er utøvende kunstner, så har du ikke forstand på økonomi. Det er masse artister som i tidens løp har motbevist ovenstående synspunkt. Bare det at vekstlaget innenfor den skandinaviske musikken får noe å spise hver dag, motbeviser utsagnet ganske effektivt.


Det farligste består heller i å tro at du ikke har forstand på penger. På den måten skaper du nemlig selv en fallgruve i form av en unnskyldning, både overfor deg selv og dine omgivelser, og er på den måten dømt til å mislykkes - men la det ikke skje! Hvis bare du lærer deg de enkle rådene i denne artikkelen, er du allerede godt på vei!

Bli boende hos mor

Innrømmet: Det ser ikke særlig elegant eller "rock'n'roll" ut etter en kveld på de skrå bredder... Du kommer hjem og parkerer i det velpleide villakvarteret hvor du triller Marshall-stacken din opp hagegangen og inn i dine foreldres entré....

... Men det er rimelig!!!

Husleie er en fast kostnad som du enten må ha råd til - eller sørge for å spare deg selv for. Derfor er det allikevel noe sant ved setningen om at du må bli boende hjemme hos dine foreldre, hvis du har mulighet til det... i hvert fall så lenge du er ung... Et husleiefritt liv er, under for øvrig samme betingelser, et liv hvor det er lettere å ha frihet til å leve av din musikk - også selv om inntektene kanskje ikke er særlig høye.

Unngå forpliktelser og faste kostnader

Det er fristende å hoppe over der gjerdet er lavest... Kanskje har du også lyst til å hoppe over punktet ovenefor her i teksten?

Din musikk, og til dels dine instrumenter og annet utstyr, er aktive som er med på å sikre deg fremtidig inntekt. Løpende utgifter og kredittkjøp er derimot de hullene i pengebingensom gjør det vanskeligere å oppretholde ditt fremtidige liv som kunstner.

Tenk over om du trenger den fatølen, eller den baryton-triangelen i den eksklusive "Limited Eition Purple-Haze-nyansen" - i hvert fall hvis du er nødt til å kjøpe noen av delene på kreditt! I musikkbransjen "nettverker" vi alle sammen, og det er ofte ett eller annet kvantum alkohol involvert. Men prøv å rett og slett unngå å måtte betale renter av den alkoholen du inntar...

De som kjenner meg, vet at jeg er klosset med penger, så det klinger kanskje også litt hult, men ta det fra en som har vært der gang på gang: Alt du kjøper på kreditt er i prinsippet et lite røveri begått mot den personen du gjerne vil være i fremtiden!

Kjøp inn klokt

Det blir faktisk enda verre her nedenfor enn i ovenstående punkt, hvor jeg frarådet deg å kjøpe på kreditt og stifte gjeld som kan binde deg, og dermed gjøre det vanskelig som spirende karrieremusiker å stå gjennom de periodene hvor du kanskje ikke tjener så mye. Det er sagt og skrevet nok om den aktuelle Covid-19-situasjonen, men den er allikevel et kjerneeksempel på at man som utøvende musiker godt kan risikere perioder med ingen eller veldig beskjeden inntekt.

Som (ung) musiker drives man til dels av drømmen om mer og bedre utstyr, men jeg vil råde deg til å tenke deg om en ekstra gang før du svinger kredittikortet. Joda, du må jo bruke noe utstyr. Du må ha noen ordentlige instrumenter, og det kan også være nødvendig med mikrofoner og lydkort til din DAW, hvis du gjerne vil spille inn. Men sørg for å ikke gjøre unødvendige eller rett ut dumme innkjøp, hvis du overhodet kan unngå det.

Det betaler seg også i innkjøpssituasjonen å spørre deg selv om den ovennevnte triangelen vil kunne hjelpe deg med å tjene flere penger i fremtiden. Hvis ikke den kan det, så må den kanskje bli på hyllen hos DanMusikk.no? Og som representant for en sånn "musikk-pusher", må jeg selvfølgelig huske å gjøre oppmerksom på at hvis du ikke har planer om å leve av inntektene fra musikken din, skal du naturligvis bare slå deg løs og kjøpe inn i villskap!!!

Gjør hjemmeleksa di

Det må man jo alltid gjøre hvis man vil drive det til noe her i livet. Her har du muligheten med Panos Panay og hans arbeidsplass, Berklee College of Music, i et lite intervju om å være "iverksetter" og musiker. Hvis du gjerne vil unngå å miste motet eller rett og slett falle i søvn, så kan du med fordel hoppe noen minutter inn i intervjuet, slik at du unngår den langtekkelige praten om hvorvidt musikere fra fødselen av inneholder noen av de egenskapene som skal til for å bli gode iverksettere, og en virkelig uunnværlig utredning om opprinnelsen av det engelske uttrykket "entrepreneurship"... Så hvis du er en utålmodig sjel, kan du godt hoppe over de første tre minuttene...


Sånn - de 12 minuttene var da vel verd det, ikke sant?