- Produsert i California, USA
- 6-strengs western-gitar med innebygd mikrofonsystem
- Med den populære Taylor-halsen
- Grand Pacific kroppsform
- V-Class avstivningsmønster
- Solid sitka gran topp med bunn og sider i mahogni
- Leveres inkludert original Taylor hardcase
- Ibony gripebrett med 20 bånd
Taylor Builder’s Edition 517e V-Class
Builder’s Edition 517e V-Class er en Grand Pacific western-gitar som tilhører Taylors 500-serie. 517e V-Class kombinerer solid mahogni i bunn og sider med en topp i utsøkt og torrefied sitka gran. Kombinasjonen av solid mahogni og torrefied sitka gran skaper en gitar med en utrolig varm og rund tone som reagerer veldig livlig på de minste nyanser i ditt spill. Torrefied sitka gran gir gitaren en klokkeaktig brillians og et bredt dynamisk område. På 517e V-Class bruker Taylor torrefaction i fremstillingen av toppen, noe som resulterer i en mer ""innspilt"" klang fra toppen, veldig lik den klangen man får fra en gitar som har vært spilt og elsket i mange år. Du får Taylors revolusjonerende V-klasse avstivningssystem, som øker lydstyrken i gitaren jevnt over frekvensspekteret og som forbedrer gitarens naturlige intonasjon ved å skape et mer synergistisk respons fra toppen.
Builder’s Edition Taylor 517e V-Class tilhører første generasjon av Taylors Grand Pacific-gitarer. Grand Pacific er en Round Shoulder kroppsform som dramatisk videreutvikler Taylors lydpalett og som gir en ny akustisk toneopplevelse, som vil overraske gitarister som tror de kjenner Taylors lyd. Grand Pacific resonerer med en veldig fin balanse mellom styrke i bassen og klarhet i de midtre og øvre registrene. Den produserer en varm, avrundet tone, hvor tonene blander seg og skaper en krydret lyd.
V-Class
Avstivningssystemet (eller bracing) er den interne rammen i gitaren som støtter toppen og som hjelper til med å forme lyden i en akustisk gitar. V-klasse avstivning er et banebrytende Taylor-design - en ny sonisk "motor" - som forandrer måten en akustisk gitars topp vibrerer på. V-Class er utviklet av mester gitar-designer Andy Powers, og markerer et skifte bort fra den tradisjonelle X-bracing, og som produserer toner som er høyere i volum, mer vedvarende og mer i samklang med hverandre.
Mens den tradisjonelle X-bracing har vært toneangivende (beklager, jeg kunne ikke la være) i over 100 år, ligger det i X-bracing-designet et dilemma, som betyr at man må avveie og avbalansere to sentrale elementer i en akustisk gitars lyd: nemlig volum i forhold til klangens vedvarende. En gitars topp bidrar til begge deler. En gitars volum avhenger av fleksibiliteten i toppen, mens klangens vedvarende bestemmes av hvor stiv toppen er - kan du se problemet? Når vi gjør toppen stivere, reduserer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse avstivning endrer dette. Nå kan en akustisk gitars topp være både stiv og fleksibel og produsere en klang som både har volum og som er vedvarende. Og som det etterfølgende har vist seg, forbedrer V-Class også gitarens intonasjon, noe som var helt utilsiktet da Andy Powers startet utviklingen av V-Class.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 517e V-Class er utført i mahogni, hvorpå det er montert et ibenholt-gripebrett med 20 bånd. Den, for spillegleden, så viktige halsen er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen "The Taylor Neck". Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999 og har vært standard på Taylor-gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor-gitarhalsen ble designet av Bob Taylor og hans team med det primære formål å skape en mer rett og stabil gitarhals. Der noen gitarhalser kan bøye seg som et resultat av fuktighet og andre faktorer, forblir Taylor-gitarhalsen stabil og rett. Den akustiske stålstrengsgitaren har allerede fra starten av hatt en stor designfeil. Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å forbli rett på grunn av at toppen beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomenet, noe som ofte resulterer i at halsen får en liten "bule" oppover ved det 14. båndet, men ikke alle gitarer reagerer på det på samme måte.
Taylor-gitarhalsen er bygget av et kontinuerlig stykke tre som støtter ibenholt-gripebrettet helt opp til det 19. båndet. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved det 14. båndet fordi gripebrettet blir "flytende" når det blir limt direkte på toppen som er i konstant bevegelse. Som et resultat av dette kan andre gitarhalser bøye seg ved det 14. båndet, mens Taylor-gitarhalsen forblir perfekt rett og stabil.
Taylor-gitarhalsen monteres sikkert på kroppen i en lomme som er satt inn med laserskårne avstandsstykker. Hver gitar har en optimal gitarhalsvinkel i forhold til kroppen og disse presisjonsskårne avstandsstykkene sørger for at gitaren har den optimale halsvinkelen som gitaren skal ha for å yte sitt beste. En annen fordel med Taylor-halsen er dens justerbarhet. Siden halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever en ny justering ikke mer enn en gitarbygger med et nytt sett avstandsstykker og cirka fem minutters tid. Å endre gitarhalsvinkelen på en tradisjonell nakkesamling kan derimot være en særdeles omfattende operasjon på en gitar.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolusjonerende pickup-design som inneholder det nyeste innen Taylors forskning på akustisk gitarforsterkning. Sentral i Expression System 2 er en pickup som Taylor har plassert bak sadelen og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup-sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustiske lyd, og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker, produserer dette systemet en ekstraordinært livlig forsterket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i flere tiår vært plassert under en gitars sadel, noe som er basert på den langvarige antakelsen om at strengen og dens vibrasjon får sadelen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikkteam, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelsen faktisk er sterkt begrenset, og at sadelen blir "låst" på grunn av strengenes nedadgående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell undersadel-pickup ofte med en lyd som kan karakteriseres som tynn, sprø eller syntetisk, spesielt når man spiller aggressivt på gitaren.
Sadelens naturlige bevegelse er faktisk fram og tilbake som et pendel. Denne åpenbaringen førte Taylors designteam til å flytte pickuppen for å plassere den bak sadelen. Den nye posisjoneringen gjør det mulig for krystallene i pickuppen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickupsensorene er installert bak sadelen, gjennom broen, med tre små unbrakoskruer som kalibrerer plasseringen av sensorene i forhold til sadelen.
Expression System 2 har de samme volum- og tonekontrollfunksjonene som på det originale Expression-systemet. Det vil si at du får volum, bass og diskant kontroller samt fasekontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur som gjør at signalet blir omtrent 25 prosent kraftigere, veldig likt det signalet du får fra andre pickupper. Dette gjør Taylor 517e til et plug-and-play-vennlig instrument som gitarister og lydteknikere lett kan arbeide med.