Bli gitarhelt

Du har vært der før... noen av oss kanskje bare i drømme... Publikum koker og ser opp mot scenen i tusenvis da du tråkker frem på de skrå bredder og setter den ene foten opp på en monitor og bare gir jernet! Dine fingre flyr over gripebrettet - kun avbrutt av inderlige bends og akkompagnert av pussige grimaser - for du viser naturligvis ditt beste gitaransikt...

 

 

 

Men hva må i grunnen til for å nå dit? Og hvordan gjør du det så godt som mulig når du endelig får sjansen til å leve ut din barndoms drømmer på den store festivalscenen? Det skal vi ta en liten prat om her, så les med nedover før det er for sent...

Beskrivelsen (eller i det minste behovet for forberedelse) kan nok passe på mange andre instrumenter også, så hvis du er bassist eller spiller tangenter kan de følgende rådene fremdeles leses - kanskje med visse forbehold. Det er tidligere sagt og skrevet en del om å øve seg - eller hvordan du får øvd deg. Jeg har inkludert et par lenker under artikkelen som du også kan kikke litt på, men inntil da kommer det her noen utvalgte fokusområder:

Bedre akkordskift

Ja jeg vet det godt... Akkorder er noe nær den mest grunnleggende ferdigheten du kan ønske deg på instrument ditt. Men ikke desto mindre kan vi alle bli bedre til både selve akkordene, og til å bytte mellom dem. Studier viser at noe av det mest essensielle for en lytters eller tilskuers opplevelse er groove! Altså musikkens puls og rytme - og hvis ikke den er på plass, så kommer bandet aldri til å swinge for alvor. Derfor er det en ferdighet som med fordel kan øves riktig mye!

Men hvordan? Det er mange måter å gjøre det på, men helt grunnleggende må du selvfølgelig øve deg på de låtene dere skal spille for et publikum. Men allerede før da vil det være en god idé å jobbe med hendenes grunnleggende kondisjon og hastighet, og det kan du jo passende nok gjøre med noen spennende akkorder fra jazzens verden... Selv om du kanskje ikke er fan av jazz, vil både dine hender og ditt publikum takke deg senere - og personlig synes jeg alltid at det kommer noen spennende klanger frem når jeg forsøker å spille jazz – tilsiktet eller ei. Du kan lære mer om det sammen med Jens Larsen i videoen her nedenfor:

 

 

 

...og helt grunnleggende bør du (også) øve deg på å spille hele låter... Spill også regelmessig og helst hver dag... og så vil du selvfølgelig også støte på problemer med vanskelige og utfordrende passasjer eller akkordskifter. Dem bør du isolere og øve for seg selv, før du øver dem i sammenheng med resten av låten.

Hvordan lærer jeg vanskelige låter?

I tillegg tilat du selvfølgelig må ha det mest grunnleggende på plass, og ha evnene til å spille de låtene du gjerne vil oppføre for et publikum, så er det selvfølgelig en overordnet strategi som vil gjøre det lettere for deg å innstudere låtene. Den kommer her:

  1. Start med å skap deg et fundament. Selv om det kanskje lyder litt for lettkjøpt, så lær de enkleste delene av låta først. På den måten får du laget deg et skjelett som du deretter kan bygge mer "kjøtt" på. Det er også en god idé å kunne orientere deg i låten før du begynner å grave deg ned i detaljene. Sørg for å kunne nynne med på det meste og vite, når det er vers, refreng eller solo.
  2. Når du har det mest grunnleggende på plass, så begynn med å bruke noe tid på gripebrettshånden. Øv akkordene og skiftene, prøv å få riff inn under huden og ut gjennom fingrene - uten å slå an en eneste tone! Deretter gjør du det motsatte - legg fem fingre på tvers over strengene så de ikke lager lyd, og øv deretter anslagene med plekterhånden.
  3. Først deretter prøver du å sette det hele sammen. Du kan starte med å lage en forenklet versjon av de vanskeligste passasjene, som du deretter kan bygge ut og innstudere i mer detalj mens du i størst mulig omfang øver deg på å spille hele låta i sammenheng.
  4. Til sist kan du kaste deg over det å isolere enkelte vanskelige passasjer, og få kontroll på dem ned i minste detalj!

Lengre ned i teksten finner du en link til en grundig artikkel hos GuitarWorld om mange av de problemstillingene du kan møte når du skal gjøre deg klar til spillejobber. Den artikkelen er veldig grundig og inneholder også for en stor del litt "hjemmelekse", som etter min mening bør være på plass lenge for du overveier å spille konserter. Det er masse gode råd til hvordan du bør øve for å stå bedre rustet til å stå på scenen i Glasstonbury.

Sånn får du kontroll på nervene?

Forberedelse og kjennskap til ditt eget materiale er jo dessverre ikke alltid nok. Vi kan alle bli rammet av "lampefeber", eller rett oog slett sceneskrekk. Faktisk sluttet den verdensberømte danske gitaristen Jørgen Ingmann helt med å spille, fordi han var rammet av invaliderende sceneskrekk som det ikke var mulig for ham å få kontroll på - til tross for at han var anerkjent verden over som en av de aller beste jazzgitarister som overhodet fantes på den tiden!

Et godt og grunnleggende råd er å ha kontroll på repertoar og utstyr. Det gir ro i sjelen å vite at du har en god plan, og at det er tenkt på enhver tenkelig situasjon. Kort sagt kan du selv gjøre disse "småtingene":

  1. Øv deg mye mer enn du tror er nødvendig! Når du vet med deg selv at alt er veldig grundig gjennomøvd, kan du også bedre konsentrere deg om å nyte konserten. Det handler om muskelminne - du må ha alt materialet i fingrene slik at de selv finner veien rundt på gripebrettet
  2. Hvis det overhodet er mulig for deg, så besøk spillestedet på forhånd. Det gir en helt annen ro i magen bare å vite hvordan alt ser ut, slik at du ikke må oppleve scenen for første gang ganske få minutter før du går opp på den for å spille for et betalende publikum!
  3. Ha full kontroll på utstyret ditt og hvordan det virker. Sørg for å ha med det du trenger, og ha innstilt og testet alt på forhånd. Det er dumt å dra av gårde med en forsterker som er for svak, eller ikke å vite hvordan delay-pedalen din virker med effekt-loopen på forsterkeren.
  4. Forutse og forbered deg på utstyrsammenbrudd. Ha ekstra kabler, batterier, strenger, rør og alt mulig annet med. Det er fint å kunne si til deg selv at det er tenkt på enhver eventualitet, for da trenger du nemlig ikke å ha katastrofetanker om den slags!
  5. Ta deg tid til å sette opp... ikke la deg stresse ut i en situasjon hvor du ikke selv føler at du har fått optimalt ut av lydprøven din!
  6. Ha med en gitar backstage - og bruk den! Alt er lettere hvis du allerede er varm i fingrene før du går på scenen. Det kan nemlig godt gå lang tid mellom lydprøve og konserten...

Hvis du gjerne vil høre mer om forberedelsene til å spille konsert, så har trommeslageren Ben Minal noen ting han gjerne vil fortelle deg i klippet her:

 

 

 

Bandet han snakker om, Toska, har for øvrig nettopp fortalt at de går hver til sitt. Men du kan fremdeles høre deres materiale på Spotify, eller der hvor du ellers strømmer musikken din.

Hvis du vil vite mer

GuitarWorld utga nylig en artikkel hvor jeg har hentet noe vennlig inspirasjon til ovenstående. Den er verdt å lese i sin helhet, og går mer i dypden med noen av de nødvendige forberedelsene som skal gjøre deg til en bedre rockestjerne enn du allerede er. Du finner artikkelen ved å klikke her. Artikkelen inneholder også noen mer konkrete øvelser du kan kaste deg over neste gang du spiller gitar. Og husk å øve deg litt hver dag!!

Trenger du i stedet bare en ny gitar, så besøk vår avdeling for den slags ved å klikke på bildet av den fine el-gitaren ute til høyre, mens bassistene bes klikke her - da kommer du nemlig direkte til bassismens hellige steder!