Yvette Young og Covet

Det er sikkert ikke mange her i Skandinavia som har hørt om hverken Yvette Young eller hennes band Covet. Dét må vi rette opp i, så her kommer en liten solo-opptreden, hvor hun viser hva hun kan sammen med den nye øveforsterkeren THR-II fra Yamaha.


Som du nok merker har hun en veldig, veldig uvanlig teknikk, som samtidig tilsynelatende er fullstendig feilfri. Dét er det en grunn til: Yvette har nemlig bakgrunn fra piano, og hun har også spilt fiolin fra tidlig alder. Hun er klassisk skolert på de to instrumentene, og har derfor en omfattende bagasje med seg i form av både repertoar, øvingsdisiplin og musikkteori.

Yvette Young spiller det som bredt betegnes som "math rock" - som er en samlet betegnelse for svært teknisk og komplisert musikk, med moderne instrumentering av særlig trommer, bass og el-gitar. Men la deg ikke narre av "math rock"-betegnelsen, for Covets og Yvette Youngs musikk er veldig stemningsfull, og for det meste i den blide enden. Hun forklarer selv at hun startet med å spille alene for seg selv på rommet sitt, og derfor utviklet en flerstemt tilnærmelse til gitarspillet sitt - fordi hun var nødt til, på en eller annen måte, å kompensere for mangelen på andre musikere ved selv å spille bÃ¥de rytme- og solostemmer, basslinje og harmonier. NÃ¥r man ser og hører henne spille er det ingen tvil om at hun har lagt ned utrolig mange timer i teknikken sin, og at hun samtidig er begunstiget med et talent som går langt utover det vanlige!

Hun forteller selv at teknikken med tapping og polyfoniske linjer på et instrument som med sin utforming slett ikke legger opp til det, stammer fra hennes oppdragelse på pianoet. Hun har instinktivt en følelse for eller vane med at venstre hånd forbindes med de dypere tonene og basslinjen, mens de lyse strengene og dermed også melodi og harmonier kommer fra høyre hånd og de tynne strengene pÃ¥ gitaren. Effekten oppnÃ¥r hun med tapping og det som noen musikere kaller "hammer-ons from nowhere", hvor du treffer en tone ved å trykke fingeren raskt ned på gripebrettet, uten å slå an tonen an med den andre hånden. Dét, og sine opplevelser med den nye andre-generasjon av Yamahas THR-forsterkere forteller hun om her nedenfor.


Som svært mange andre amerikanske musikere, har også Youngs tidlige musikalitet utfoldet seg i og omkring kirken, hvor hun mener å ha fått en del av sine harmonier og sin hang til forholdsvis ren lyd, og hvor hun også først stemte gitaren sin helt normalt, men det med stemmingen kommer du nok til å høre mer om nedenfor under punktet "utstyr"...

Kimen til Yvette Youngs berømmelse ble lagt via sosiale medier og Youtube, hvor hun begynte å laste opp videoer med gitaren sin i 2009. Hun fikk raskt en stor fanskare, og opplevde blant annet å bli stjerne i Japan før hun noensinne satte sine ben der. Covet er for øvrig hennes band, som hun har samlet for å ha en annen plattform for musikken sin enn solomaterialet kunne gi.

Sangskriving

Yvette Young strør om seg med gode råd til låtkrivingen. Du kan sikkert allerede merke det i klippet ovenfor, hvor hun forteller om den nye Yamaha-øveforsterkeren THR-II, men ellers bør du også se det amerikanske magasinet Premier Guitars "rig rundown" med henne, som du finner nesten nederst i denne bloggen. Spiss ørene og kanskje også pennen, for hun har mye å si, og det er stjernegodt alt sammen!

Hun sier at hun forsøker å skape et intimt rom når hun skriver sine melodier - at hun gjerne vil at det må klinge vakkert. NÅR hun velger å bruke skjeve klanger eller mere dramatiske linjer, skjer det alltid for å kunne "lande" vakkert etterpå.

Selv om Yvette Young har en lang og intensiv musikalsk utdannelse bak seg, forteller hun at musikkteorien ikke er i bruk når hun skriver. Ifølge henne blir musikkteorien raskt til et slags fengsel som begrenser henne i sangskrivningen. Hun går i stedet utelukkende etter at det skal klinge godt, og hun utfordrer seg selv ved å tenke ut klanger og melodier i hodet, for så først deretter å finne ut av hvordan de også rent fysisk skal spilles på gitaren. Det er ikke utvanlig for henne å finne på en melodi som hun så trenger fem til seks timer på å få jobbet inn i hendene, sÃ¥ hun kan spille den!

...og dét er for øvrig også en inntrengende oppfordring som hun har til alle musikere: Det er viktig at man går etter melodien i stedet for mønstre og skalaer. Kun på dén måten finner man frem til de vakreste melodiene, og utvikler samtidig forbindelsen mellom sin melodiske sans og hendene på instrumentet! Og med dén kunnskapen i bakhodet, synes jeg at vi må ta et "lite" stykke med Covet, som her spiller en minikonsert til ære for kameraet på Audiotree


Hun forteller for øvrig at hun er veldig påvirket av det progressive japanske math-rock-bandet "Toe", som har en del utgivelser bak seg. Yvette oppdaget bandet mens hun gikk på college i USA, og oppdagelsen har siden satt sine spor i hennes høyt utviklede gitarisme!

Yvette Youngs utstyr

Som de fleste profesjonelle gitarister har Yvette Young naturligvis en masse forskjellig utstyr. Som hun forklarer i Premier Guitars Rig Rundown her nedenfor, bruker hun masse alternative stemminger til gitaren sin, som hun normalt aldri stemmer som vi andre, hvilket vil si tonene E, A, D, G, H og E. I stedet har hun en masse andre måter som hun stemmer strengene sine på. Det er noe som krever stort overblikk og rutine, som man kun kan få av å øve seg - og oftest mer enn de fleste. Hun forsøker likevel å begrense seg til bandets konserter - for ikke å være en sånn en som har en ny gitar med til hver låt. Hun bruker Ibanez Talman, som vi dessverre ikke har på lager hos DanMusikk.no, men har til gjengjeld noen andre av japanske Ibanez' modeller på lager - dem finner du ved å klikke her! Den kule, custom-lakkerte Strandberg med syv strenger kan vi dessverre ikke selge deg, men du kan overveie å klikke her og kjøpe en Beaton, som du selv kan dekorere!?

Hun bruker D'Addarios NYXL-strenger, og de må være forholdsvis tykke. De fleste gitarister vet godt at når hun bruker "12-ere" på el-gitar, så er strengene en solid håndfull å ha med å gjøre! Vanen med de harde strengene skyldes flere ting - blant annet har hun veldig sterke hender på grunn av sin oppvekst med piano og flygel. Dessuten er de tykkere strengene langt på vei en nødvendighet, fordi hun bruker mange hÃ¥ndstillinger og teknikker for å skape de sarte klangene og harmoniene. Her gjør de tykkere strengene at klangen og intonasjonen er mer stædig enn den man kan få ut av tynnere strenger, som de fleste av oss spiller med på være el-gitarer. Det kan sies mye godt om NYXL - de koster litt mer enn vanlige strenger, men til gjengjeld både klinger de bedre og holder seg lengre, og så har vi massevis av dem på lager her hos DanMusikk! Du skal bare klikke akkurat her - så går resten (nesten) av seg selv!

Hun bruker en Vox AC-30-forsterker når hun spiller med bandet sitt - men se nå bare videoen for å høre nærmere om alle de tankene hun gjør seg om valg av utstyr. Her er Premier Guitars "Rig Rundown", hvor Yvette snakker om svært mye, og hvor det tydelig skinner gjennom at intet er tilfeldig i hennes valg av utstyr!


Jeg må innrømme at noen av gullkornene går over hodet på meg, fordi vi er på et nivå som simpelthen er så hæyt at jeg ikke fatter hva Yvette Young snakker om!!!

Men vi lærer underveis at en compressor er uunnværlig til live-bruk - særlig hvis man har en innviklet teknikk eller synger mens man spiller gitar. Til gjengjeld merker jeg meg at hun advarer mot å bruke den når man sitter hjemme og øver for seg selv, fordi kompresjonen gir en falsk trygghet og kan føre til en mer sjusket teknikk, fordi den utligner ufrivillig utsving i dynamikken - altså om du spiller hardt eller mykt når du treffer strengene.

Som hun forteller om, er en 10-bånds equalizer stort sett uunnværlig når du skal ut å spille live. Du kan få en god modell fra Caline, som er basert på MXR-en ved å klikke her.

Yamaha THR-II

Yvette Young er en del av Yamahas markedsføring for deres nye generasjon av øveforsterkeren THR, som denne gang fås i en trådløs utgave som passer sammen med Line 6s trådløse G10-system. Men i skrivende stund er de nye forsterkerne knapt nok kommet i handelen enda, så hold øye med disse sidene, så lover jeg å fremskaffe en link så snart de kan fås hos DanMusikk.no. Den gamle serien var svært velomtalt gjennom hele sin åtteårige produktsyklus, og hvor mange små, digitale øveforsterkere kan man si det samme om?

Denne gangen kommer forsterkeren i tre forskjellige utgaver fra starten av, men de inneholder til gjengjeld alle lydene og forsterkeremuleringene i én oppdatert utgave. Du kan nå få den i både en 20-watts- og 30-wattsutgave, og noen av dem er trådløse - som i "helt trådløse" - med innebygde batterier!

Som den danske supergitarist Søren Andersen sier, så spiller han kanskje 200 konserter i året fordelt over hele verden, men "every day there is a THR involved in my work"! Og selv om alt dette her i grunnen handlet om Yvette Young, så la oss også høre Søren fortelle om de nye forsterkerne...