En deilig utstyrsdiskusjon

Gitarister går aldri av veien for en god diskusjon om utstyr og betydningen av forskjellige materialer eller konstruksjoner. Du trenger ikke å surfe mye rundt på nettet for å finne hissige diskusjoner om tresorter, polyurethan- overfor nitrolakkering, lyden av nikkelbånd i forhold til rustfritt stål og mye, mye annet... Listen er nærmest uendelig, og mange gitarister har klare holdninger til hva materialvalg og konstruksjon betyr for nettopp deres helt egen lyd! Det er kort sagt noe som opptar sinnene, som på bildet her...

Her skal vi beskjeftige oss med én av de mer nisjepregede diskusjonene, som allikevel kan være mektig interessant for oss alle - nemlig forskjellen på 22 eller 24 bånd på halsen.

NB: Hvis du ikke vet hva gitarens "bånd" er for noe, så er ikke denne artikkelen noe for deg. OG, la oss like godt slå fast med det samme at det etter min mening ikke er noen løsning som er rett eller feil – bare vi interesserer oss litt for hvilke muligheter de forskjellige løsningene innebærer for oss som musikere.

22 eller 24 bånd?

En diskusjon man ikke ser så ofte, er hvilken forskjell det er på å velge en gitar med henholdsvis 22 eller 24 bånd. La oss kikke litt på dét!

Det er velkjent at en gitar kan ha et forskjellig antall bånd på halsen. Ofte kan valget stå mellom 21 eller 22 bånd, som eksempelvis Fenders ikoniske modeller av Stratocaster, hvor man inntil nylig har måtte forholde seg til at en mexicansk-bygd gitar (rimeligere) som hovedregel hadde 21 bånd, mens dens amerikanske storebror normalt kunne forventes å ha 22 bånd - i hvert fall når det var snakk om en "standvare" - altså firmaets standardutgaver av modellene. Sjekk for øvrig ut vårt utvalg av Fender ved å klikke på bildet av denne kule Straten fra Ultra serien.

Når man begynner med å spille el-gitar, vil man for manges vedkommende se for seg å stå på de store scenene og spille skingrende, men veldig raske soloer oppe i det aller høyeste toneregisteret. For mitt eget vedkommende betød dét at jeg et sted rundt slutten av 1980-tallet slett ikke kunne få nok bånd på gitaren min - helt inntil grunge-fenomenet fra Seattle traff oss, men dét er jo, som man sier, en helt annen historie...

Senere blir man mer oppmerksom på at de høye registrene nok i virkeligheten ikke er der hvor man tjener penger, og de høyeste båndene på halsen omtales i noen sammenhenger som "den støvete enden av halsen", fordi ting som ikke blir brukt særlig mye som kjent har det med å samle støv.

NÅ - men tilbake til det essensielle her: DU vet best selv om du faktisk har behov for 24 bånd, slik at du kan rekke opp til toppoktaven på en gitar som spenner over hele fire oktaver, eller om det er et valg som betyr mindre for deg og din musikalske stilart. Men har du noensinne tenkt over at valget også betyr noe for lyden av spesielt din "neck pickup" - altså pickupen nærmest halsen? Mensuren - altså strengelengden fra sadel til toppsadel - er for eksempel 25 tommer på en PRS-gitar - uansett om gitaren har 22 eller 24 bånd. Og ettersom 24 bånd krever mer plass enn 22, medfører dét nødvendigvis at den fremste pickupen kommer til å stå litt annerledes. Oktaven på 24. bånd sitter nemlig nøyaktig tre fjerdedels vei opp på strengen, mens oktaven på 12. bånd deler strengen nøyaktig i to! Men dén historien om fysikkens lover, om Pytagoras og at en oktav har halvparten eller dobbelt så mange svingninger som den åpne strengen... dét er visst en lengre historie til en annen god gang... og merk for øvrig at når jeg tar utgangspunkt i PRS Guitars, er det fordi at jeg er fullstendig gal etter dem, OG fordi firmaets Custom-modeller er opplagte til en slik sammenligning som vi her har i gang!

Her gjennomgår The Tone King forskjellen på to identiske SE-gitarer fra PRS, og hva det betyr for utgangssignal og spillbarhet.


Legg merke til at vi ca. tre minutter inn i klippet får slått fast at den eneste forskjellen rent fysisk er lengden på gripebrettet, og dermed plasseringen av pickupen nærmest halsen. Du kan lett møte gitarister som utleder en masse andre forskjeller med hensyn til selve spesifikasjonene, men det er ganske enkelt ukorrekt at det skulle være andre forskjeller - i hvert fall for PRS' vedkommende. Tilbake står heretter kun å diskutere den mer subjektive opplevelsen av hva plasseringen av hals-pickupen betyr for nettopp deg og dine ører.

Hvis du vil se mer til The Tone King, så finner du hans kanal på Youtube.com ved å klikke her.

Hvis du vil vite mer

Jeg har latt meg inspirere litt av en tråd på diskusjonsforumet "The Gear Page", hvor du kan lese mer, og danne deg ditt eget overblikk over lyd og musikeres svært ulike holdninger ved å klikke akkurat her (åpner i nytt vindu). Som det vil fremgå av tråden, så er det forskjellige oppfatninger av forskjellen på 22 og 24 bånd på for øvrig identiske gitarer, og hva det betyr for hvordan gitaren er konstruert. Les og gjør deg opp din egen mening.

Kom gjerne inn på vår nettside og se hva vi har å by på. Selv er jeg for eksempel ganske så forelsket i PRS' Custom 24 i den prismessig overkommelige SE-utgaven, uten å jeg for øvrig kan forklare hvorfor... Jeg har helt sikkert IKKE bruk for de to ekstra båndene, men jeg synes at det er en vanvittig flott og velspillende gitar, og hvorfor skal man ikke like gjerne ta med de to ekstra båndene, når man først er i gang?! Jeg kan slett ikke motstå den i fargen "Whale Blue", som du kan klikke deg inn på ved å klikke på bildet her nedenfor. Ellers kan du sjekke hele utvalget av el-gitarer fra PRS ved å gi et lite klikk her!

PS: Visste du for øvrig at fuglen på 24. bånd av en PRS-gitar er en ugle, og at du KUN kan få en ugle på gripebrettet ditt ved å kjøpe én av firmaets Custom-24-modeller, enten det er en asiatiskbygd SE-modell eller en amerikansk "core series"? Hvis du ikke har hatt tid til å se Tone Kings video ovenfor, så kan jeg fortelle deg at det er et sted rett etter 8 minutter at moroa starter hvis du er ornitologisk interessert!