- 6-strenget stålstrengsgitar med innebygd mikrofonsystem
- Med den populære Taylor hals
- Grand Auditorium kroppsform
- Med hals/kropp samling ved 12 bånd
- Massivt mahogni dekk, bunn og sider
- Leveres inkl. original Taylor hardcase
- Ibenholt gripebrett med 20 bånd
Taylor 322E
Med en hals/kropp samling ved 12 bånd og et Grand Consert kroppsdesign basert på mahogni har Taylor begått en gitar som appellerer til tradisjonelle fingerspillsgitarister, som søker en behageligere spilleopplevelse. En 24-7/8” hals gjør det enklere å trykke strengene ned og det gjør det også enklere å bende strenger, mens mahogni gir en overraskende varm og dynamisk respons i forhold til kroppsstørrelsen. Mahogni bunn og sider produserer en sterk mellomtone med en anelse gnistren i diskanten, mens dekket hjelper til med å gi gitaren en mere definert balanse. Dessuten får du, med Taylor 322e 12-Fret, en flott Edgeburst topp i sateng finisj med vakre innlegg i gripebrettet, og Taylor's Expresjon System 2 pickup system.
Grand Auditorium
Taylor 322e 12-Fret er bygd som en Grand Auditorium modell med massivt mahogni på dekket, bunn og sider. Grand Auditorium modellen ble opprinnelig utviklet i 1994 av Bob Taylor og er Taylors mest populære og allsidige kroppsform. Grand Auditorium er en mellomstørrelse kroppsform som ligger et sted imellom en Dreadnought og en Grand Consert. Mens den større Dreadnought tradisjonelt blir betraktet som en plektergitar, og den mindre Grand Consert kategoriseres som en fingerspillsgitar, så er Grand Auditorium designet til å levere på begge fronter. Formen produserer en original akustisk stemme, som er stor nok til å håndtere både plekter og fingerspill, med en imponerende balanse over hele tonespektret, især i mellomtonen hvor Grand Auditorium gjengir tonene klare og veldefinerte.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 322e 12-Fret er utført i mahogni, hvorpå det er montert et ibenholts gripebrett med 20 bånd. Den, for spillegleden, så viktige hals er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999 og har vært standard på Taylor gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor gitarhals ble designet av Bob Taylor og hans team med det primære formål å skap en mere like og stødig gitar hals. Der hvor noen gitarhalse kan bøye seg som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor gitarhalsen stødig og like. Den akustiske stålstrengsgitar har allerede fra starten av hatt en stor designfeil. Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å forbli like på grunn av å dekket beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomen, hvilket ofte resulterer i å halsen får en liten ”bule” oppover ved det 14 bånd, men ikke alle gitarer reagerer på det på samme måte.
Taylor gitar halsen er bygd av et kontinuerlig stykke tre, som understøtter ibenholt gripebrettet helt opptil det 19 bånd. Tradisjonelle gitarhalse mister denne støtte ved det 14 bånd i og med å gripebrettet blir ”flytende”, når det blir limet direkte på dekket, som er i konstant bevegelse. Som et resultat deraf kan andre gitarhalse bøye seg ved det 14 bånd mens Taylor gitar halsen forblir perfekt like og stødig.
Taylor gitar halsen monteres på sikkert på kroppen i en lomme, som er innsatt med laser skårede avstandsstykker. Hver gitar har en optimal gitarhalsvinkel i forhold til kroppen og disse presisjonsskårede avstandsstykker sørger for å gitaren har presis den optimale halsvinkel, som gitaren må ha for å den ytter sitt beste. En annen fordel ved Taylor halsen er den justerbarhet. Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever en ny justering ikke mer enn en gitarbygger med et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. å endre gitarhalsvinkelen på en tradisjonell nakkesamling kan derimot være en skikkelig gjennomgripende operasjon på en gitar.
Taylor Expresjon System 2 mikrofonsystem
Taylor Expresjon System 2 mikrofonsystem er et revolusjonerende pickup design, som inneholder det nyeste innenfor Taylors forskning i akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expresjon System 2 befinner der seg en pickup som Taylor har plassert bak ved sadlen og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mere dynamisk formidling av gitarens akustisk lyd og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker produserer dette system en ekstraordinær livlig forsterket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i tiårer vært plassert under en gitars sadel, hvilket er basert på den langvarige antakelse å strengen og dens vibrasjon får sadlen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikkhold, ledet av utvikleren David Hosler, oppdagede å den vertikale bevegelse faktisk er sterkt begrenset, og å sadlen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell undersadel pickup ofte med en lyd, som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på gitaren.
Sadelens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake som et pendul. Denne åpenbaring førte Taylors designteam til å flytte pickuppen for å plassere den bakom sadlen. Den nye posisjonering gjør det mulig for krystallene i pickuppen å reagere mere naturlig på gitarens energi. De tre pickup sensorer er installert bak sadlen, gjennom broen, med tre små umbraco skruer, som kalibrerer plasseringen av sensorer i forhold til sadlen.
Expresjon System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontroll funksjoner som på det originale Expresjon system. Det vil si å du får volum, bass og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør å signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, veldig lik det signal du får fra andre pickupper. Dette gjør Taylor 322e 12-Fret til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan arbeide med.
Litt om Taylor
Taylor Gitars ble grunnlagt i 1974 av Bob Taylor og Kurt Listug. De har i dag hovedkontor i El Cajon, Californien og er vokset til den førende globale produsent av høykvalitets akustiske gitarer. Taylor beskjeftiger over 900 mennesker og produserer i øyeblikket hundrevis av gitarer om dagen på deres state-of-the-art fabrikker i både El Cajon og Tecate, Baja California og Mexico.
Taylor er berømt for å blande moderne, innovative fremstillingsmetoder med den tradisjonelle gitarbyggers fokus på detaljer, og blir i dag ansett som værende et av de beste og mest lett spillede instrumenter i verden. Taylor var en pioner innenfor bruken av datamaskinstyrede sagverk, lasere og andre høyteknologiske metoder og Bob Taylor er i dag anerkjent i hele musikkinstrumentindustrien som den mest visjonære akustiske gitarprodusent. Blant selskapets mange innovasjoner er der den patenterte Taylor hals, den første store innovasjon innenfor konstruksjonen av akustisk gitarer i mange år; det prisvinnende Expresjon System 2 (ES2) pickupsystem, en banebrytende tilgang til forsterkningen av en akustisk gitar; og T5, den første sanne hybride akustiske og elektriske gitar, som kan produsere forsterket akustiske toner, og gå full elektrisk, og alt inn imellom, med en fem-veis kontakt.
Dere tillegg sin moderne tilgang til gitardesign og -produksjon har Taylor vært pioner innenfor skogbruk og implementering av miljømessige bærekraftige initiativer. Taylor er dedikert til å utøve den beste praksis innenfor skogforvaltning, skap nye modeller for gjenplantning, og å bringe etisk forsvarlige trematerialer inn i gitarproduksjonen. Denne tilgang, sammen med instrumentenes fremragende spillbarhet, feilfri håndverk og fantastiske estetikk er bare noen av grunnene til, at mange av dagens førende musikere har Taylor gitarer som deres foretrukne instrumenter. Antallet av kunstnere der bruker Taylor gitarer til å skap og formidle deres musikk må telles i tusener og omfatter blant annet Taylor Swift, Jason Mraz, Zac Brown, Amy Macdonald, Jewel, John Petrucci og Jade Bird.