- Bygd i California i USA
- 6-strengs stålstrengsgitar med innebygd mikrofonsystem og cutaway
- Med den populære Taylor-halsen
- Grand-Auditorium-kroppsform
- V-Class-spantemønster
- Massivt sitkalokk med bunn og sarg i massiv palisander (rosewood)
- Leveres inkl. original Taylor-kasse
- Ibenholt-gripebrett med 20 bånd
Taylor 414ce-R V-Class er en solid Grand-Auditorium-gitar med fremragende respons og en naturlig, direkte tone samt en fast og velbalansert bass. 414ce-R V-Class er laget av palisandertre (rosewood) i bunn og sider. Palisander har mer bunn og mer topp enn mahogni, og lager en kraftig klang som suppleres av en klokkeaktig briljanse og et bredt dynamisk område som den massive sitkagranen i lokket tilfører. Du får Taylors revolusjonerende V-klasse-spantesystem som øker lydstyrken i gitaren jevnt over frekvenspekteret, og som forbedrer gitarens naturlige intonasjon ved å skape en mer synergistisk respons fra dekket.
Grand Auditorium
Taylor 414ce-R V-Class er bygd som en Grand-Auditorium-modell med massiv lutzgran i lokket, og med bunn og sider i østindisk palisander (rosewood). Grand-Auditorium-modellen ble opprinnelig utviklet i 1994 av Bob Taylor, og er Taylors mest populære og allsidige kroppsform. Grand Auditorium er en mellomstørrelses-kroppsform som ligger et sted mellom en Dreadnought og en Grand Concert. Mens den større Dreadnought-en tradisjonelt blir betraktet som en plektergitar, og den mindre Grand Concert kategoriseres som en fingerspillsgitar, så er Grand Auditorium designet for å levere på begge fronter. Formen lager en original akustisk stemme som er stor nok til å håndtere både plekter og fingerspill, med en imponerende balanse over hele tonespektret - spesielt i mellomtonen hvor Grand Auditorium gjengir tonene klare og veldefinerte.
V-Class
Spantesystemet (eller bracing) er den interne rammen i gitaren som understøtter lokket, og som hjelper til med å forme lyden i en akustisk gitar. V-klasse-bracing er et banebrytende nytt Taylor-design - en ny sonisk "motor" - som forandrer den måten en akustisk gitars lokk vibrerer på. V-Class er utviklet av mestergitardesigner Andy Powers og markerer et skifte vekk fra den tradisjonelle X-bracingen, og lager toner som er høyere i volum, mer vedholdende og mer i samklang med hverandre.
Mens den tradisjonelle X-avstivningen har vært toneangivende (unnskyld, jeg kunne ikke la være) i over 100 år, så ligger det et dilemma i X-avstivningdesignet som betyr at man må avveie og avbalansere to sentrale elementer i en akustisk gitars lyd, nemlig volum i forhold til klangens vedholdenhet. Gitarens lokk bidrar til begge deler, hvor gitarens volum avhenger av fleksibiliteten i lokket mens klangens vedholdenhet bestemmes av hvor stift lokket er. Kan du se problemet? Når vi gjør lokket stivere, reduserer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasseavstivning endrer dette. Nå kan et gitarlokk være både stivt og fleksibelt, og produsere en klang som både har volum og vedholdendhet. Og som det har vist seg i ettertid, så forbedrer V-Class også gitarens intonasjon - hvilket var helt utilsiktet da Andy Powers startet utviklingen av V-Class.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 414ce-R V-Class er utført i mahogni, påmontert et ibenholtgripebrett med 20 bånd som kommer fra Taylors eget sagverk i Crelicam i Kamerun. Den for spillegleden så viktige halsen er enda en innovasjon fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruksjonen ble opprinnelig introdusert i 1999, og har vært standard på Taylor-gitarer siden 2001. Den patenterte Taylor-halsen ble designet av Bob Taylor og hans team, med det primære formål å skape en jevnere og stødigere gitarhals. Der hvor noen gitarhalser kan bøye seg som resultat av fuktighet og andre faktorer, så forblir Taylor-halsen stødig og jevn. Den akustiske stålstreng-gitaren har allerede fra starten av hatt en stor designfeil: Gripebrettet mangler tilstrekkelig støtte til å holde seg jevnt på grunn av at lokket beveger seg i forbindelse med endringer i fuktighet (sommer kontra vinter). Alle gitarer opplever dette fenomenet, hvilket ofte resulterer i at halsen får en liten ”bule” oppover ved 14. bånd, men ikke alle gitarer reagerer på samme måte.
Taylor-halsen er bygd av et kontinuerlig trestykke som støtter ibenholt-gripebrettet helt opp til 19. bånd. Tradisjonelle gitarhalser mister denne støtten ved 14. bånd, i og med at gripebrettet blir ”flytende” når det blir limt direkte på lokket som er i konstant bevegelse. Som et resultat av dette, kan andre gitarhalser bøye seg ved 14. bånd mens Taylor-halsen forblir perfekt jevn og stødig.
Taylor-halsen monteres fast og sikkert på kroppen i en lomme som er innsatt med laserskjærte avstandsstykker. Hver gitar har en optimal halsvinkel i forhold til kroppen, og disse presisjons-skjærte avstandsstykkene sørger for at gitaren har presis den optimale halsvinkelen som gitaren må ha for å yte sitt beste. En annen fordel ved Taylor-halsen er dens justerbarhet: Da halsvinkelen er skapt av avstandsstykker og ikke krever lim, krever ikke en ny justering mer enn en gitarbygger, et nytt sett avstandsstykker og ca. fem minutters tid. Å endre halsvinkelen på et tradisjonelt halsoppsett kan derimot være en skikkelig gjennomgripende operasjon på en gitar.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Mikrofonsystemet Taylor Expression System 2 er et revolusjonerende pickup-design, som inneholder det nyeste innen Taylors forskning på akustisk gitarforsterkning. Sentralt i Expression System 2 befinner det seg en pickup, som Taylor har plassert bak ved sadelen, og som har tre unikt plasserte og individuelt kalibrerte pickup-sensorer. Sensorenes plassering muliggjør en mer dynamisk formidling av gitarens akustiske lyd, og sammen med Taylors spesialdesignede forforsterker produserer dette systemet en ekstraordinært livlig forsterket tone.
I flere tiår har piezo-elektriske pickuper typisk vært plassert under en gitars strengestol, hvilket er basert på den langvarige antagelsen om at strengen og dens vibrasjon får stolen til å "hoppe" opp og ned. Men Taylors elektronikklag, ledet av utvikleren David Hosler, oppdaget at den vertikale bevegelsen faktisk er sterkt begrenset, og at stolen blir "låst" på grunn av strengenes nedovergående trykk. Derfor reagerer en tradisjonell understol-pickup ofte med en lyd som kan karakteriseres som tynn, sprø, eller syntetisk, særlig når man spiller aggressivt på gitaren. Strengestolens naturlige bevegelse er faktisk frem og tilbake som en pendel. Denne åpenbaringen førte Taylors designteam til å flytte pickupen for å plassere den bakenfor stolen. Den nye posisjoneringen gjør det mulig for krystallene i pickupen å reagere mer naturlig på gitarens energi. De tre pickup-sensorene er installert bak stolen, gjennom broen, med tre små umbraco-skruer som justerer plasseringen av sensorene i forhold til stolen.
Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontroll-funksjonene som det originale Expression-systemet. Det vil si at du får kontrollere for volum, bass og diskant, samt fasekontakt. Men systemet har en litt annen forsterkningsstruktur, som gjør at signalet blir omkring 25 prosent kraftigere, svært likt den signalstyrken du får fra andre pickuper. Dette gjør Taylor 414ce-R V-Class til et plug-and-play-vennlig instrument, som gitarister og lydmenn enkelt kan jobbe med.
Litt om Taylor
Taylor Guitars ble grunnlagt i 1974 av Bob Taylor og Kurt Listug. De har i dag hovedkontor i El Cajon i California, og har vokst til å bli den ledende globale produsenten av høykvalitets akustiske gitarer. Taylor beskjeftiger over 900 mennesker, og produserer i øyeblikket hundrevis av gitarer om dagen på deres state-of-the-art-fabrikker i både El Cajon og Tecate, Baja California og Mexico.
Taylor er berømt for å blande moderne, innovative byggemetoder med den tradisjonelle gitarbyggerens fokus på detaljer, og blir i dag ansett for å lage noen av de beste og mest lettspillte instrumenter i verden. Taylor var en pionér innen bruken av datastyrt sagverk, lasere og andre høyteknologiske metoder, og Bob Taylor er i dag anerkjent i hele musikkinstrumentindustrien som den mest visjonære akustiske gitarprodusenten. Blant selskapets mange innovasjoner finner vi den patenterte Taylor-halsen - den første store innovasjonen innen konstruksjonen av akustiske gitarer på mange år; det prisvinnende pickupsystemet Expression System 2 (ES2) - en banebrytende tilnærming til forsterkning av akustiske gitarer; og T5 - den første sanne hybride akustisk/elektriske gitaren, som kan produsere forsterkede akustiske toner, gå fullt ut elektrisk, og alt imellom ved hjelp av en femveisbryter.
I tillegg til sin moderne tilnærming til gitardesign og -produksjon, har Taylor vært pionerer innen skogbruk og implementering av miljømessig bærekraftige initiativ. Taylor er dedikerte til å utøve den beste praksisen innen skogforvaltning, skape nye modeller for gjenplantning, og å bringe etisk forsvarlige trematerialer inn i gitarproduksjonen. Denne tilnærmingen, sammen med instrumentenes fremragende spillbarhet, feilfrie håndverk og fantastiske estetikk, er bare noen av grunnene til at mange av dagens ledende musikere har Taylor-gitarer som sine foretrukne instrumenter. Antallet kunstnere som bruker Taylor-gitarer til å skape og formidle sin musikk med kan telles i tusenvis, og omfatter blant andre Taylor Swift, Jason Mraz, Zac Brown, Amy Macdonald, Jewel, John Petrucci og Jade Bird.